Thursday, December 31, 2015

Peluang Buat Dropship Barangan Parti Harijadi


Teks : Zaila Mohamad
Imej : Koleksi peribadi (gambar dari pelanggan fanpage Barangan Parti Harijadi)

Assalamualaikum,

Selamat menyambut tahun baru 2016. Bagaimana dengan persediaan anda semua untuk melangkah ke tahun 2016. Bagi mereka yang sudah bertambah ahli keluarga, sudah tentu akan merasakan sedikit pertambahan di dalam belanja bulanan keluarga. Tambahan pula dengan bebanan kenaikan harga barang kerana GST dan pelbagai lagi faktor lain bakal menyaksikan 2016 lebih mencabar buat rakyat Malaysia.

Oleh itu, saya ingin mengajak surirumah semua untuk menambah pendapatan dengan menjadi ejen dropship bisnes barangan parti harijadi yang telah saya jalankan secara kecil-kecilan semenjak saya berada di rumah. Siapa sangka, pengalaman mendapatkan barangan parti harijadi untuk majlis anak saya telah menjadi penyelesaian kepada masalah ibubapa yang lain dimana mereka mahu dapatkan barangan parti harijadi yang sesuai dengan budget mereka.

Untuk mengetahui syarat-syarat untuk menjadi dropshipper Barangan Parti Harijadi boleh hubungi saya melalui :

E-mel : zailamohamad@yahoo.com
Whats App : 012-970 6828
Facebook : Zaila Mohamad

Apa yang kalian akan dapat dengan menjadi sebahagian daripada #teamBPH adalah :

- Latihan menjual melalui blog, fanpage & Instagram
- Akses kepada kumpulan sokongan bimbingan saya di Whats App dan Facebook
- Harga borong bagi setiap barangan
- Urusan penghantaran dan simpanan stok semuanya diuruskan oleh saya
- Bagi mereka yang tinggal di Shah Alam boleh dapatkan sesi "coaching" bersama saya di lokasi yang ditetapkan. Bagi mereka yang tinggal di luar kawasan, bimbingan melalui telefon dan laman Facebook disediakan.
- Bonus ebook "Surirumah Juga Boleh Berbisnes" juga akan diberikan.
- Peluang untuk belajar bagaimana memulakan bisnes secara online & offline daripada saya.

Ok lah, siapa yang berusaha insya Allah akan berjaya!

Tuesday, December 29, 2015

Jom Sahut Seruan Pak Menteri : Buat #2kerja

Teks  Zaila Mohamad
Imej : Sumber google

Assalamualaikum,

Minggu ini viral isu buat dua kerja untuk tambah pendapatan keluarga. Maklumlah, tahun ini dengan kenaikan harga barangnya, dengan GST dan kejatuhan nilai ringgit ternyata amat dirasakan oleh rakyat Malaysia. Saya sendiri melihat ada sedikit penurunan dalam tempahan produk yang saya jual. Hujung tahun ramai ibubapa yang mengambil langkah berjimat-cermat dalam perbelanjaan dan hanya membeli apa yang diperlukan sahaja.

Sebenarnya isu buat dua kerja ni sudah lama kerana sebelum berhenti kerja dan menjadi surirumah sepenuh masa pun, saya sudah melakukan dua kerja iaitu kerja pejabat pada waktu siang dan menjadi blogger dan peniaga online pada waktu malam. Hanya selepas isu ini dibangkitkan oleh menteri yang tertentu membuatkan ianya begitu viral dan menjadi bahan lawak di Malaysia pula ;)

Dalam hakikat dunia zaman sekarang, tak dinafikan setiap keluarga perlu mencari sumber pendapatan lain yang bersesuaian dengan kudrat, minat dan taraf pendidikan mereka. Ada orang memilih untuk menjalankan perniagaan online kerana ianya memudahkan dan tidak perlu keluar rumah berjemur panas hujan kerana ianya boleh dilakukan hanya dari rumah sahaja. Ada orang memilih untuk melakukan perniagaan offline kerana mereka suka untuk berjumpa dengan orang lain dan rajin untuk mengikuti mana-mana pasar tani atau pasar karat yang berdekatan dengan rumah. Ada juga yang memilih untuk menjadi pekerja di mana-mana kedai kerana mereka tidak memiliki apa-apa kemahiran atau ilmu untuk berniaga.

Walau apa pun pilihan mereka, saya suka untuk cadangkan kepada surirumah agar mencuba untuk tambah pendapatan melalui perniagaan online. Memanglah ramai yang memberi gambaran bahawa berniaga online ini perlukan lesen dari SSM dan pelbagai lagi syarat yang kadang-kadang "menakutkan" surirumah untuk bermula. Jangan risau, bermulalah dari sedikit iaitu dengan mencari ilmu dan banyak membaca dahulu. Boleh daftar kelas asas blog & fanpage bersama saya juga. Kemudian boleh pilih untuk berniaga secara dropship atau borong. Jangan pandang rendah pada modal sedikit kerana apa yang kita kejarkan bukannya keuntungan semata tetapi adalah pengalaman yang berharga. Dari modal yang sedikit cuba kembangkan untuk mendaftar perniagaan dan seterusnya melakukan tabungan secara konsisten.

Saya terbaca dalam satu buku yang mengatakan untuk menjadi jutawan adalah dengan melatih diri untuk menyimpan secara konsisten. Dalam kes ini kita bukan mahu jadi jutawan pun, (tapi kalau dapat alhamdulillah itu bonus!) tapi kita mahu cari sumber pendapatan lebih buat diri sendiri dan keluarga. Mengikut pengalaman saya yang sudah berada di rumah selama hampir 4 tahun, saya juga bermula dari bawah iaitu dengan melakukan dropship dan kini masih juga bertatih dalam bisnes tapi alhamdulillah sudah nampak perubahan juga.

Saya doakan semoga surirumah di luar sana akan lebih produktif pada tahun 2016. Boleh sertai kelas asas blog & fanpage di bawah bimbingan saya dan jemaah Akademi Bekerja Di Rumah (ABDR) melalui :

E-mel : zailamohamad@yahoo.com
Whats App : 012-970 6828
Facebook : Zaila Mohamad
Fanpage : Barangan Parti Harijadi

Assalamualaikum.

Wednesday, December 9, 2015

Bagaimana Persediaan Anak-Anak Untuk Sesi Persekolahan 2016


Teks : Zaila Mohamad
Imej : Carian internet

Assalamualaikum,

Alhamdulillah kita sudah menghampiri penghujung tahun 2015. Bagi ibubapa yang mempunyai anak-anak yang bersekolah sudah semestinya bulan ini memerlukan belanja yang besar untuk membeli segala persiapan anak-anak untuk ke sekolah. Saya terbaca status kawan saya di facebook yang mengatakan ada pekerja di tempat kerjanya terpaksa mengambil pinjaman kerana mahu membeli persiapan sekolah anak-anak. Tambahan kos kehidupan yang semakin meningkat di bandar mahupun luar bandar, memang cukup terasa akan duit yang mengalir bak air tu!

Sebenarnya bagi mereka yang mempunyai perancangan kewangan yang bagus sudah pasti tidak akan mengalami sebarang masalah untuk berbelanja. Persoalannya bagaimana? Sudah tentulah dengan membuat simpanan untuk tabung pendidikan anak-anak secara berdisiplin. Saya senaraikan antara cadangan yang terlintas di fikiran saya. Semoga ianya dapat memberi manfaat buat anda semua. Saya juga dalam fasa untuk berubah ke arah lebih berdisiplin dalam menabung untuk anak-anak :)

1) Insuran & tabung pendidikan 

Saya tak pasti nama sebenarnya apa cuma untuk anak-anak kami memang en suami ada mengambil pelan perlindungan BSN-Prudential bagi setiap anak-anak. Selain dapat rawatan di hospital terpilih, apabila anak-anak cukup usia sejumlah wang dapat dikeluarkan bagi menanggung perbelanjaan pendidikan mereka. Kalau tak silap sewaktu mereka berusia 18 tahun nanti. Ada orang kata rugi tapi bagi kami, ianya sangat-sangat membantu terutamanya anak kami yang selalu sakit dan selalunya kos rawatan memang akan ditanggung oleh pihak insuran. Tepuk dada tanya berapa budget yang boleh dipotong demi masa depan anak-anak.

2) Tabung Simpanan

Selalunya apabila menyambut kedatangan ahli keluarga yang baru sudah tentu ramai ahli keluarga atau saudara mara akan sedekahkan duit kan? Maka duit ini boleh disimpan di dalam bank atau Tabung Haji di atas nama anak sendiri. Anak-anak kami ada tabung akaun simpanan di Maybank atas nama saya sebagai wakil sehingga mereka dewasa baru boleh ambil sendiri. Selain itu, duit raya anak-anak juga boleh disimpan dan digunakan saat mahu masuk ke sekolah nanti. Tahun ini, saya juga ada membuat simpanan hasil dari duit berniaga ke dalam akaun anak-anak. Walaupun tak banyak tetapi jika konsisten lama-lama akan bertambah juga jumlahnya. Ini bagi mencegah dari diri sendiri membazirkan duit hasil berniaga kepada perkara yang tidak berfaedah :)

3) Menyimpan Duit Syiling

Perasan tak kalau menyapu di lantai rumah tu kadang-kadang tersapu syiling bernilai sepuluh sen, dua puluh sen dan kadang-kadang lima sen. Bagi mereka yang tak mahu dompet terasa berat, sudah pasti tidak akan biarkan duit syiling berada lama-lama di dalam dompet kan? Jadi, apa kata asingkan mengikut nilai dan ajar anak untuk mengutip dan menabung duit syiling. Haaa hujung tahun macam ni, sekeping syiling yang bernilai satu sen pun sangat berharga tau! Sila kira siap-siap dan bawa ke bank untuk ditukar kepada duit ringgit dan boleh gunakan duit tersebut untuk menampung perbelanjaan sekolah anak-anak.

4) Menyimpan Dinar Emas

Yang ini satu pelaburan jangka masa panjang. Saya tak nasihatkan sangat untuk beli baju sekolah anak-anak sampai pergi gadai wang dinar emas kita tapi kalau mahu simpan sebagai tabung pendidikan anak-anak di masa hadapan, mungkin boleh mulakan dari sekarang.

Itu sahaja yang terlintas di fikiran saya. Menabung ini memang susah untuk dilakukan terutama bagi kita orang Melayu yang terlalu suka untuk bermewah-mewah. Tapi kalau mak-mak sebelum kita boleh buat, tak kan kita ibu zaman moden tak dapat lakukan juga? Hanya perlu disiplin dan otak yang sedikit "nyanyuk" untuk melupakan segala apa yang kita simpan demi pendidikan anak-anak di masa hadapan.

Apabila sudah ada tabungan dan perancangan yang jelas, sudah tentulah kita boleh elakkan dari membuat pinjaman di tempat kerja atau meminjam duit daripada saudara-mara mahupun kenalan rapat. Insya Allah. Jika anda rasakan idea atau tips yang saya berikan ini bermanfaat, silakan kongsi bersama kawan-kawan yang lain. Sekiranya mahu tahu bagaimana cara untuk belajar berniaga secara online dan offline yang saya lakukan hanya dari rumah, boleh hubungi saya melalui :

E-mel : zailamohamad@yahoo.com
Whats App : 012-970 6828
Facebook : Zaila Mohamad

Boleh daftar kelas asas blog & fanpage secara online mahupun offline dan dapatkan bonus ebook yang sangat membantu dalam merealisasikan impian untuk bekerja dari rumah. Hingga bertemu lagi. Assalamualaikum.

Tuesday, December 8, 2015

Perlukah Surirumah Pandai Memandu?

Teks : Zaila Mohamad
Imej : Carian Internet

Assalamualaikum,

Zaman sekarang rata-rata kaum wanita memiliki kereta sendiri dan pandai memandu lantaran tuntutan hidup untuk pergi bekerja atau mengambil dan menghantar anak-anak ke sekolah. Saya sendiri sudah memiliki lesen memandu sejak dari zaman belajar di universiti lagi tetapi sangat takut untuk memandu kereta. Ditambah pula dengan faktor bekerja satu pejabat dengan suami membuatkan skill memandu saya memang tersimpan rapi bertahun lamanya.

Namun begitu, sedikit demi sedikit saya terpaksa keluar dari kepompong selesa dan takut untuk memandu apabila suami selalu keluar daerah atas tuntutan kerja. Nak tak nak, saya kena kuatkan semangat memandu kereta manual untuk ulang alik ke pejabat. Apabila saya berhenti kerja sepenuhnya pada tahun 2012, sekali lagi saya "menggantung" lesen memandu :) Urusan bisnes saya lakukan pada hujung minggu sahaja di mana suami memang menjadi pemandu setia saya. Alhamdulillah, saya bersyukur apabila mendapat suami yang begitu memahami dan  menyokong segala urusan bisnes yang saya lakukan.

Tahun ini setelah dipertimbangkan suami mencadangkan agar saya memiliki kereta sendiri supaya lebih senang untuk saya bergiat aktif dalam bisnes. Selain itu, ada agenda lain juga iaitu beliau dengan rasminya melantik saya menjadi pemandu kepada anak-anak untuk ke sekolah. Sekali lagi saya bersyukur, dengan adanya kenderaan sendiri memang tak dinafikan urusan bisnes saya lebih laju berbanding sebelum ini. Saya tidak perlu menunggu suami untuk keluar mengambil stok ataupun menghantar barang sebaliknya semua saya lakukan sendiri dengan kebenaran daripada beliau. Walaupun sudah memiliki kereta sendiri, ini tidak bermakna yang saya bebas keluar ke mana-mana tanpa pengawasan atau kebenaran dari suami.

Namun begitu, setiap bulan pening juga kepala saya memikirkan bagaimana untuk mengumpulkan duit untuk membayar ansuran bulanan kereta tersebut. Alhamdulillah, setakat ini saya bayar dengan hasil duit berniaga saya dan syukur juga kereta yang suami belikan tidak tinggi komitmen bulanan dan begitu jimat dalam penggunaan minyak! Pada yang tertanya-tanya kereta apa, sudah tentulah Perodua Axia kereta kecil sesuai untuk saya. Yang paling penting ianya jenis automatik dan alangkah mudahnya untuk dipandu :) Selama ini hanya biasa membawa manual, apabila mendapat kereta jenis automatik baru saya tahu kenapa ianya begitu senang. He he he

Bagi surirumah yang masih belum berkesempatan untuk mempunyai kenderaan sendiri, tidak mengapa asalkan ada kemahiran memandu. Tak kisahlah pandu kereta atau motorsikal, ianya sangat penting untuk menentukan tahap berdikari diri kita. Saya terbaca di dalam buku "Bekerja & Berniaga" tulisan puan Azura Abdullah yang surirumah patut ada kemahiran memandu untuk mengelakkan dari bergantung 200% kepada suami. Sangat bahaya jika berlaku sesuatu kecemasan pada suami dan kita tidak dapat berbuat apa-apa. Mesej ini bukan untuk menakutkan anda cuma jika ada peluang belajarlah memandu walau hanya untuk pergi ke kedai runcit sahaja.

Saya teringatkan sepupu saya yang juga merupakan seorang surirumah. Sewaktu anak-anak kecil, beliau hanya berada di rumah menjahit baju dan menjaga anak-anak sepenuhnya. Sekarang ini, anak-anak sudah membesar memasuki alam persekolahan beliau nekad untuk belajar memandu kerana mahu menghantar sendiri anak-anaknya ke sekolah. Berkat kerajinan dan bijak mengambil peluang dengan menumpangkan anak-anak jiran juga, kini beliau sudah boleh memandu sendiri van sekolah dan mempunyai pendapatan tetap sendiri. Hanya dengan keberanian dan mahu keluar dari zon selesa, kini beliau sudah ada pendapatan tetap setiap bulan.

Sehingga bertemu lagi. Bagi mereka yang mahu tahu dengan lebih lanjut mengenai Akdemi Bekerja Di Rumah (ABDR) dan kelas-kelas yang ditawarkan, boleh hubungi saya melalui :

E-mel : zailamohamad@yahoo.com
Whats App : 012-970 6828
Facebook : Zaila Mohamad

Assalamualaikum.

Monday, December 7, 2015

Tugas Personal Shopper Jawatan Baru Bagi Surirumah


Teks : Zaila Mohamad
Imej : Koleksi peribadi

Assalamualaikum,

Kebelakangan ini semakin ramai pula surirumah yang menjadi "orang tengah" atau dikenali dengan gelaran personal shopper kepada golongan yang tertentu. Seingat saya, pengalaman saya menggunakan khidmat personal shopper adalah pada tahun 2009 di mana saya membeli dompet jenama "Tommy Hilfiger" sebagai hadiah buat en suami. Saya mengenali seorang personal shopper (PS) iaitu rakyat Malaysia yang menetap di Las Vegas melalui blog beliau dan sudah tentulah saya tertarik dengan banyak barangan yang dibeli di sana ditawarkan pada harga jauh lebih murah dari butik Malaysia! Waktu itu kami hanya berhubung melalui e-mel sahaja dan alhamdulillah walaupun jarak beribu batu tapi saya percayakan akan perkhidmatan yang ditawarkan lantaran membaca blog kawan-kawna yang sudah ramai mendapatkan khidmat beliau.

Zaman sekarang lagilah mudah untuk berhubung kan? Dunia hanya di hujung jari sahaja; Whats App, Telegram, WeChat dan pelbagai aplikasi lain yang sangat memudahkan kita untuk berhubung antara penjual dan pembeli. Persoalannya, bagaimana mahu menjadi seorang personal shopper?

Dunia sekarang ramai yang terlalu sibuk dan kalau bukan sibuk pun "malas" untuk keluar. Bukan apa, bagi mereka yang mempunyai anak-anak kecil atau keadaan lain yang tak mengizinkan sudah tentulah agak sukar untuk mendapatkan apa yang mereka inginkan. Di sinilah berfungsinya tugas seorang PS dimana dapat menyelesaikan masalah orang. Tak semestinya menjadi seorang PS harus menjual barangan berjenama sahaja tetapi sebenarnya ada banyak lagi pekerjaan lain seperti menjadi PS untuk produk Ikea, memberikan servis membeli barang bagi ibu-ibu dalam pantang, membeli barangan di jualan gudang dan sebagainya.

Namun begitu harus diingat bahawa tugas sebagai seorang PS ini tidaklah semudah yang disangka. Seseorang harus mempunyai tahap kesabaran dan semangat yang gigih dalam melayan karenah pelanggan. Sebagai contoh menghadapi karenah pelanggan yang cerewet mungkin akan menyebabkan diri kita mudah hilang sabar juga! Seeloknya setiap urusan jual beli harus disertakan dengan terma & syarat sekali supaya tidak membebankan diri kita sebagai PS. Iyalah, upah tidak seberapa tapi dimarahi pula sekiranya berlaku sesuatu yang tidak diingini, kan naya namanya tu. Jadi, sebelum memutuskan untuk menjadi seorang PS cuba dulu buat kajian dan tawarkan khidmat kepada mereka yang terdekat dahulu seperti saudara-mara atau kenalan rapat sahaja.

Insya Allah, nanti saya kongsikan lagi tips untuk menjadi personal shopper. Gambar di atas adalah salah satu mesej yang dihantar oleh pembaca blog saya untuk membelikan langsir di Ikea. Tapi maaflah, buat masa sekarang saya masih belum bersedia lagi untuk menjadi PS barangan Ikea. Bukan kerana saya tak suka menolong orang tapi keadaan fizikal saya yang tidak sesuai untuk bersusah-susah ke Ikea :) Insya Allah mana tahu selepas melahirkan anak ke 6 saya boleh jadi PS Ikea pada kawan-kawan. Lagipun saya memang suka masuk Ikea dapatkan sumber inspirasi :)

Oklah, hingga bertemu lagi. Assalamualaikum. Jika berminat untuk mendaftarkan diri ke kelas asas blog & fanpage secara online boleh hubungi saya melalui :

E-mel : zailamohamad@yahoo.com
Whats App : 012-970 6828
Facebook : Zaila Mohamad

Assalamualaikum.



Pekerjaan Apa Yang Sesuai Bagi Surirumah Yang Ingin Tambah Pendapatan


Teks : Zaila Mohamad
Imej : Sumber carian internet

Assalamualaikum,

Bertemu kembali, alhamdulillah sekarang ini saya sedang berada di dalam fasa mod rajin untuk berkongsi idea dan tips khas buat suri yang mahu berada di rumah di samping menjana pendapatan sendiri. Hari ini saya ingin kongsikan antara beberapa pekerjaan yang sesuai dilakukan oleh surirumah yang mahu menjana pendapatan hanya dari rumah tanpa perlu keluar bekerja.

1) Menjadi Seorang Blogger

Alhamdulillah, saya juga telah memasuki tahun ke enam menjadi seorang blogger picisan. Kenapa picisan? Kerana sekarang saya lebih suka untuk menulis dan berkongsi maklumat tentang apa yang saya suka dan kenangan yang manis-manis dalam kehidupan saya sebagai seorang surirumah sahaja. Sewaktu awal menulis blog, saya aktif juga ke majlis-majlis yang dianjurkan oleh pihak pengiklanan seperti Nuffnang dan buat liputan majlis. Bagi mereka yang sukakan gaya kehidupan yang aktif dan selalu berjumpa dengan ramai orang, bolehlah memilih kerjaya sebagai seorang blogger. Blogger hanya menulis dan melakukan kerja hanya dari rumah sahaja. Lebih tinggi trafik blog kita maka lebih tinggi juga peluang untuk dijemput dan diberikan bayaran untuk menulis. Tapi jangan ingat mudah untuk dikenali ya melainkan kita sememangnya seorang artis terkenal. JAdi, haruslah disertai dengan kesungguhan dan disiplin untuk ke memenuhi undangan membuat liputan sebarang majlis samaada berbayar ataupun tidak. Bagi ibu yang mempunyai anak, boleh memilih untuk menjadi blogger yang menulis tentang tips dan gayahidup ibubapa masa kini. Selalunya pengiklan seperti produk kanak-kanak akan lebih tertarik untuk memberikan kita bayaran untuk mempromosikan produk mereka. Sekiranya ada majlis, mereka akan menjemput anda sekeluarga dan merasai sendiri pengalaman mencuba produk baru.

2) Menjual Secara Online

Bagi surirumah yang suka berniaga, boleh jadikan kerjaya peniaga online sebagai salah satu cara untuk menambah pendapatan. Bagaimana untuk tahu apa yang kita pandai jual? Cuba mulakan dengan menjual apa yang kita minat dan suka buat. Tak semestinya kita harus menjual produk yang kita buat atau hasilkan sendiri. Sebenarnya paling bagus adalah menjual produk orang lain kerana kita tidak perlu pening kepala untuk memikirkan kos pembuatan atau kos-kos lain yang terlibat dalam pembikinan sebuah produk. Jujur saya katakan yang menjual produk MLM adalah satu tindakan yang bijak yang boleh dilakukan oleh surirumah untuk menambah pendapatan keluarga. Tapi sudah tentulah perlu menimba ilmu dan jangan meletakkan modal yang tinggi sekiranya ingin bermula. Sebagai contoh, saya sendiri sudah beberapa bulan menyertai Amway salah sebuah syarikat jualan langsung yang terbesar di Malaysia dan di dunia. Yuran penyertaan adalah serendah RM100 dan saya boleh menjual pelbagai produk yang terdapat di dalam Amway. Sudah tentulah saya bermula dengan menggunakan produk mereka iaitu periuk Noxxa dan seterusnya terus berminat untuk menjadi ahli dan mula menjual. Yang bagusnya, saya tidak perlu menyimpan stok dan melaburkan modal yang banyak untuk membeli barangan tersebut. Setiap pertengahan bulan juga ada bonus yang diberikan oleh syarikat di atas kejayaan dan usaha kita menjual produk.

Sekali lagi jangan ingat mudah ya, semuanya harus bermula dengan keinginan dan semangat yang kuat. Ilmu juga sangat penting jadi jangan penat untuk menuntut ilmu dan mencari mentor yang sesuai untuk membimbing kita. Bagi mereka yang berminat untuk menyertai perniagaan Amway, boleh hubungi saya di talian 012-970 6828 (Whats App sahaja).

3) Menawarkan Perkhidmatan 

Antara perkhidmatan yang sesuai bagi surirumah adalah perkhidmatan memberikan servis seperti menjaga anak kawan atau jiran. Itupun bagi mereka yang menggemari kanak-kanak atau tidak mempunyai anak yang ramai. Ini kerana upah menjaga seorang kanak-kanak agak lumayan juga ya sekitar RM250 ke RM300 bagi mereka yang tinggal di bandar. Macam saya, nak jaga anak sendiri pun sudah pening kepala. He he he

Selain itu, bagi surirumah yang mempunyai bakat mereka bentuk atau menggunakan komputer boleh tawarkan khidmat rekabentuk atau mengambil upah membina blog atau mempromosikan produk orang lain secara berbayar. Bayaran boleh ditetapkan mengikut pengalaman dan persetujuan antara kedua belah pihak. Mudah kan?

Bagi yang sudah ada pengalaman, boleh sediakan kelas-kelas secara online mahupun offline untuk memberikan tunjuk ajar kepada mereka yang berminat. Sebagai contoh di dalam Akademi Bekerja Di Rumah (ABDR) saya merupakan seorang guru online yang memberikan tunjuk ajar kepada surirumah yang mahu mulakan bisnes secara online dan tidak tahu bagaimana untuk bermula. Sudah ramai surirumah yang berjaya membuktikan bahawa dengan ilmu mereka juga dapat menambah pendapatan dan seterusnya mengembangkan bisnes mereka ke luar kawasan yang lebih jauh. Terima kasih kepada teknologi dunia tanpa sempadan, kini berniaga tidak perlu untuk membuka kedai lagi. Tak faham? Jom sertai kelas asas blog & fanpage (mula bisnes) untuk pelajari teknik asas menjual secara online di mana kedai kita boleh dibuka di mana-mana sahaja :)

Sebenarnya ada banyak lagi kerjaya yang boleh dipilih, bergantung kepada minat dan kepakaran masing-masinglah ya. Sehingga berjumpa lagi. Assalamualaikum.

Saturday, December 5, 2015

Ulasan Buku Zero Hutang; Bukan Mudah Tetapi Tak Mustahil!


Teks : Zaila Mohamad
Imej : Koleksi peribadi

Assalamualaikum,

Baru-baru ini saya membawa anak-anak ke MPH Subang Parade untuk membeli buku. Iya, sejak menjadi surirumah sepenuh masa ini, saya rasa kecintaan saya terhadap membaca buku-buku motivasi seperti suatu ketagihan. Betul bagai dikata orang, lagi banyak kita baca lagi banyak perkara baru yang kita pelajari. Kalau singgah kedai buku, tak sah rasanya kalau tak ambil kesempatan untuk membeli dan menambah koleksi bahan bacaan untuk diri sendiri.

Kali ini buku yang berjaya menarik perhatian saya bertajuk "Zero Hutang ; Bukan Mudah Tetapi Tak Mustahil" tulisan saudara Mohd Zulkifli Shafie. Saya tertarik kerana harganya yang murah (RM15) dan juga kandungan yang nipis dan penulisan yang santai. Kalau sekali baca pun mudah untuk difahami dan tidak perlu sampai berkerut-kerut muka untuk memahami isi kandungannya. Baiklah saya kongsikan di sini beberapa point yang saya rasa sangat bagus untuk dikongsikan.

1) Kaya Atau Miskin Adalah Suatu Pilihan

Tak dinafikan setiap manusia mempunyai nafsu dan keinginan masing-masing. Nafsu untuk berkahwin, memiliki zuriat, membeli rumah idaman dan kereta besar adalah antara nafsu biasa yang manusia akan rasai. Tetapi tahukah anda bahawa setiap dari nafsu tersebut boleh dikawal dengan memilih untuk berbelanja di bawah kadar kemampuan. Dalam erti kata yang lain mengurangkan bebanan hutang bagi melunaskan nafsu yang ada. Sebagai contoh, bagi graduan yang baru mendapat kerja sudah tentu bernafsu untuk membeli sebuah kereta idaman hati bukan? Cuba berpijak di alam yang nyata dengan membeli kereta yang ansuran bulanan tidak memakan hampir separuh dari gaji kerana kereta mahal sebenarnya tidak akan membawa apa-apa nilai kepada kewangan anda. Seeloknya duit gaji digunakan untuk simpanan tetap dan membeli sebuah hartanah yang mampu milik di lokasi yang strategik dan boleh memberikan pendapatan lebihan pula kepada anda.

Apabila kita turutkan nafsu, selalunya akan membawa mudarat kepada diri iaitu dengan menanggung hutang yang kadang-kadang mencecah puluhan atau ratusan ribuan ringgit. Ditambah pula dengan pelbagai tawaran kad kredit atau skim ansuran bulanan yang disediakan oleh bank mahupun kedai barangan elektrik, sebenarnya ini boleh menjerat kepada hutang yang tidak disedari. Oleh itu, hidup kita adalah hasil dari pilihan kita iaitu samaada mahu bebas hutang atau bergaya tapi sebenarnya pokai!

2) Disiplin Menabung Penting

Penulis mencadangkan supaya melakukan tabungan secara konsisten dan adakan dana kecemasan sekurang-kurangnya minimum pendapatan 3 bulan gaji. Jika mampu, boleh gandakan sehingga 6 bulan dan seterusnya duit yang berlebihan pula digunakan untuk pelaburan. Bagaimana mahu konsisten menanbung? Seeloknya lakukan tabungan di tempat yang susah untuk keuarkan seperti Tabung Haji atau jika menabung di mana-mana kalau boleh poskan buku akaun bank ke kampung supaya susah untuk mengambil duit. Lumrah manusia, jika tahu ada duit pasti mahu habiskan ya? Jadi, disiplin diri sangat penting dan kalau boleh menabung dan lupakan terus. Dana kecemasan hanya perlu digunakan apabila berlaku kes-kes kecemasan sahaja.

3) Tips Membeli Hartanah

Seeloknya beli hartanah seawal mungkin dan jangan tunggu sudah bersara baru nak bina kediaman sendiri. Beli kediaman yang terletak di lokasi yang strategik supaya mudah untuk disewakan atau dijual sekiranya kita sudah memilih untuk berhijrah ke kampung. Selain itu, jangan tergopoh-gapah membeli kediaman yang memakan bayaran melebihi gaji bersih kita kerana ini akan merugikan diri. Kalau boleh, cari hartanah yang mampu kita bayar bulan-bulan dan berdekatan dengan tempat kerja supaya kita tidak perlu menambah kos pengangkutan pergi balik ke tempat kerja yang jauh dengan rumah idaman hati. Pendek kata, untuk membeli sesebuah hartanah memang memerlukan ilmu dan rajinkan diri membeli buku tentang hartanah sebelum memutuskan untuk mebeli hartanah pertama atau kedua atau seterusnya.

Pinjaman bank untuk membeli hartanah adalah merupakan hutang yang baik sekiranya kita bijak mengambil peluang. Sebagai contoh, kita mahu membeli sebuah rumah apartmen yang hanya perlu membayar kadar pinjaman RM800 sebulan tetapi kediaman yang kita beli tu boleh disewakan pada kadar RM900 sebulan. Sudah tentu kadar sewa akan bertambah setiap tahun manakala bayaran pinjaman bank pula adalah tetap setiap bulan. Dari situ kita sudah boleh mencipta pendapatan pasif hasil dari pembelian hartanah yang betul.

4) Sedekah Antara Jalan Kekayaan

Penulis ada juga berkongsi pengalaman beliau dalam bersedakah dan menginfakkan harta kepada mereka yang memerlukan dan bagaimana Allah membalas dengan hasil yang berlipatkali ganda lagi. Mulakan dengan sedekah yang konsisten, walau tak banyak tapi konsisten. Boleh mula dengan mendermakan RM1 ke dalam tabung masjid atau surau dan setiapkali sedekah selepas itu cuba gandakan jumlahnya. Insya Allah kita tidak akan pernah jatuh miskin dengan hanya mengeluarkan sedekah.

5) Melakukan Bisnes Dengan Sabar dan Bermula Dari Kecil

Bermula dari kecil adalah sunnatullah iaitu mengikut sunnah Allah. Ramai yang tak mampu bertahan dalam bisnes kerana mereka mahu cepat kaya, belum apa-apa lagi sudah mahu tukar kereta mahu menunjukkan simbol yang mereka sudah berjaya dalam perniagaan. Sedangkan hakikatnya nak bayar bulanan kereta pun semput setiap bulan. Jadi, walaupun keuntungan pada peringkat permulaan hanya RM10 jangan mudah putus asa sebaliknya cuba gandakan keuntungan kepada RM20, RM50 hingga seterusnya boleh melebarkan perniagaan atau menggunakan duit tersebut ke pelaburan yang lain pula. Berniaga ibarat menanam pokok, perlu dijaga dengan penuh konsisten dan kesabaran. Insya Allah suatu hari pasti akan membuahkan hasilnya.

6) Ilmu Penting Sebelum Bermula

Penulis banyak berkongsikan kisah suka duka dan pahit manis kehidupannya yang tidak mempunyai gaji yang besar tetapi berkat kesabaran dan konsisten menabung, beliau berjaya melunaskan beberapa hutang seperti PTPTN isteri dan juga mampu untuk bebas dari bebanan hutang. Segalanya bukan mudah tetapi harus belajar dan timba sebanyak mungkin ilmu dari mereka yang sudah berjaya. Pelaburan yang pertama adalah dengan membeli buku-buku hasil tulisan jutawan-jutawan yang telah berjaya seperti Irfan Khairi, Azizi Ali, Chef Li dan banyak lagi mereka yang telah membuktikan bahawa dengan ilmu yang betul kita mampu untuk menggandakan duit kita.

7) Emas Adalah Pelaburan Jangka Panjang

Semua orang sukakan emas dan nilai emas ada susut naiknya setiap tahun tetapi nilai emas tetap utuh sepanjang zaman. Sebelum memulakan pelaburan emas, pastikan diri sendiri dilengkapi dengan ilmu dahulu dan jangan laburkan semua simpanan kepada emas kerana apabila berlaku kecemasan, emas yang baru dibeli tidak akan memberikan pulangan yang tinggi sekiranya dijual. Emas adalah pelaburan jangka masa panjang dan harus sabar dalam menyimpannya. Ilmu zakat emas juga harus dipelajari supaya apa yang kita laburkan mendapat keberkatan Allah SWT.

Rasanya cukup itu sahaja yang saya boleh kongsikan, sebenarnya ada banyak lagi tisp menarik tetapi anda haruslah membeli dan membacanya sendiri. Apabila habis membaca buku ini, semangat untuk memiliki rumah kedua sebagai pelaburan semakin membuak-buak tapi mungkin masanya belum tiba lagi. Cukuplah sekiranya saya dapat konsisten dalam menabung dan menyediakan dana kecemasan buat diri dan anak-anak.

Sehingga bertemu lagi. Sekiranya berminat untuk mendaftarkan ke kelas asas blog & fanpage (mula bisnes) boleh hubungi saya melalui :

Emel : zailamohamad@gmail.com
Whats App : 012-970 6828
Facebook : Zaila Mohamad

Assalamualaikum.


Friday, December 4, 2015

3 Sifat Yang Surirumah Wajib Ubah Untuk 2016


Teks : Zaila Mohamad
Imej : Carian internet

Assalamualaikum,

Sudah tinggal berbaki tak sampai sebulan lagi 2015 bakal melabuhkan tirai. Sekejap aje masa berlalu kan? Apakah kita masih berpegang kepada azam tahun 2015? Masih konsisten atau sudah tergelincir dari trek? Walau apa pun yang telah berlaku, masa tidak akan kembali lagi. Tahniah bagi mereka yang konsisten dalam melaksanakan azam tahun 2015. Bagi saya, apabila melewati penghujung tahun ni banyak tersasar kerana kesilapan diri sendiri yang kurang fokus dan kesihatan yang tidak mengizinkan. Namun begitu, saya masih bersyukur walaupun tidak dapat mencapai atau melunaskan beberapa impian 2015 tapi saya masih lagi berjaya menjana pendapatan hanya dari rumah sahaja. Berkat konsisten menulis blog, banyak membantu perniagaan kecil-kecilan saya dikenali.

Tahun 2016 kedengarannya begitu mencabar ekoran kenaikan harga barang. Entah apa lah yang naik tu tapi rasanya semua naik kan? Bagi surirumah, waktu sebegini elok sangatlah kita gunakan untuk memajukan diri dan membantu suami dalam menambah pendapatan keluarga. Sebenarnya ada banyak pekerjaan yang kita boleh buat untuk mencari sumber pendapatan kedua tapi harus dilengkapi dengan 3 sifat yang saya nyatakan di bawah baru lah apa yang kita usahakan akan menjadi. Saya kongsikan ya ;

1) JANGAN MALAS 

Saya selalu ingatkan kepada diri saya bahawa orang yang rajin selalu akan menang dalam apa jua keadaan. Sebenarnya untuk berniaga secara online mahupun offline, kita hanya perlukan sedikit ilmu dulu sebagai permulaan dan seterusnya adalah sifat malas atau rajin yang akan menentukan usaha kita. Apabila sudah ada ilmu untuk bermula, jika anda malas untuk berusaha sudah tentulah hasilnya lambat akan terima. Jadi, apa kata untuk tahun 2016 kita sebagai surirumah campak segala selimut "kemalasan" yang menyeliputi diri dan berusaha lebih sedikit untuk berjaya.

2) DISIPLIN MENABUNG

Saya ada terbaca di dalam buku Zero Hutang tulisan saudara Mohd Zulkifli Shafie menyatakan antara kelemahan diri dalam melunaskan hutang kerana tidak disiplin di dalam menabung. Pantang ada duit, mahu beli macam-macam. Penulis menyarankan supaya menabung di satu tempat yang paling sukar untuk mengeluarkan wang simpanan tersebut seperti di dalam akaun Tabung Haji atau dalam bentuk simpanan emas. Apa kata tahun 2016, kita berazam supaya dapat menabung dengan konsisten dan lupakan baki yang ada supaya kita sekurang-kurangnya mempunyai tabung simpanan kecemasan dan boleh diguna sekiranya terdesak.

3) JANGAN SUKA CIPTA ALASAN

Sebenarnya sifat ini akan berkait dengan sifat yang dinyatakan pada no. 1 iaitu jangan malas. Apabila malas, kita akan mencipta pelbagai alasan. Antara alasan-alasan lapuk yang selalu digunakan oleh surirumah adalah tiada modal, anak-anak tak bagi kerjasama, suami tak bagi, tak reti urus masa, malu dan sebagainya. Bagi setiap alasan yang diberi sebenarnya pasti akan ada jalan penyelesaiannya cuma nak kena tekadkan semangat dan rempuh sahaja halangan yang ada. Saya juga tak sangka yang sepanjang hampir 3 tahun berada di rumah dan bekerja dari rumah, pelbagai cabaran dan dugaan telah saya tempuhi. Insya Allah, semoga tahun 2016 menjanjikan tahun di mana saya juga harus buang sikap suka bertangguh dan memberikan alasan.

Surirumah mana yang tidak mahu pendapatan sampingan secara tetap setiap bulan kan? Tak dapat 4 angka dapat 3 angka pun sudah syukur bukan? Tapi, jangan lah hanya sekadar menanam impian. Zaman sekarang ada macam-macam cara dan pekerjaan yang boleh dilakukan hanya dari rumah sahaja. Antaranya adalah menjadi ejen dropship, menjual produk digital dan macam-macam lagi. Bagusnya semua ini ada dilatih di dalam Akademi Bekerja Di Rumah (ABDR) melalui kelas-kelas yang ditawarkan sepanjang tahun. Kelas juga fleksibel iaitu secara online dan boleh belajar sehingga pandai. Gabungan surirumah-surirumah profesional di dalam jaringan besar ABDR sangat membantu di mana kita boleh belajar daripada mereka yang telah berjaya.

Mahu sertai ABDR? Boleh mendaftar kelas melalui online ataupun offline bersama saya. Hubungi saya melalui :

Emel : zailamohamad@yahoo.com
Whats App : 012-970 6828
Facebook : Zaila Mohamad.

Ayuh, jom sama-sama kita ubah diri dan kewangan keluarga pada tahun 2016 ini. Assalamualaikum.


Friday, November 20, 2015

Mengapa Perlu Menulis Dengan Betul?



Teks : Zaila Mohamad

Assalamualaikum,

Bertemu kembali di ruangan ini setelah saya begitu lama menyepikan diri. Menyepi tidak bermakna blog ini terus berkubur begitu sahaja ya. Biasalah, masa begitu mencemburui saya yang semakin sibuk dengan tugasan baru iaitu menjadi pemandu kepada anak-anak ke sekolah. Walau apa jua alasan yang diberikan, percayalah saya masih lagi seorang surirumah dan berjaya menjana pendapatan hanya dari rumah sahaja :)

Petang ini pintu mesej saya diketuk oleh Puan Sau'dah Salleh iaitu antara pelajar yang terawal mendaftar di dalam kelas asas blog & fanpage. Saya dapat tahu Pn Sau'dah yang mesra dikenali sebagai Odah merupakan seorang blogger dan sudah mempunyai sebuah blog yang dijadikan sebagai tempat mencoret aktiviti harian beliau. Saya difahamkan yang Odah ingin belajar untuk menulis dengan betul dan sekaligus mahu menaikkan perniagaan suaminya iaitu sebuah bengkel kereta yang beroperasi di Shah Alam. Jemput baca perkongsian Odah di dalam entri terbarunya yang ditulis pada hari ini berikutan hasil perkongsian di dalam fanpagenya yang telah diviralkan oleh laman Oh!Bulan dan telah dikongsi oleh hampir 5700 pembaca facebook. Wow! Hasil yang sudah tentu menggembirakan hati beliau :)

"2 tahun yang lalu, saya membuat keputusan untuk belajar menulis. Iya, belajar menulis dengan betul.

Kenapa nak belajar tulis dengan betul? Tak pandai tulis ke?

Memang saya tak pandai menulis. Menulis karangan yang mempunyai tujuan. Menulis untuk memberikan manfaat kepada pembaca. Dan salah satu kelemahan saya adalah bahasa melayu.

Sebenarnya saya boleh menulis. Tapi tanpa tujuan. Tulis just sebab nak tulis. Konon boleh jadi memori la kan. Atau tulis sebab nak update blog. Asalkan tulis dan blog ada entri baru.

Kalau tengok dan belek entri saya dari tahun saya mula menulis di blog, iaitu tahun 2009, saya macam "ish...teruknya." Main belasah je tulis. Kejap English, kejap Melayu. Kelakar bila baca, tapi malu ar bila fikirkan ada orang baca. Hehe.

Apabila saya mengakui yang saya tak pandai menulis dengan baik, Allah menghantar bantuan melalui Facebook. Hehe FB menjadi kawan saya.

Saya mula mengikuti dan mengekori rapat 2 guru bahasa saya. 

Guru yang pertama adalah Dato' Roslan Ab Hamid. Beliau digelar Jutawan Perkataan dan ia sememangnya tepat sebab saya berjaya menambah perbendaharaan kata saya.

Guru kedua adalah Puan Ainon Mohd. Pengasas PTS Media Group. Semasa saya di universiti, kami gunakan buku hasil tulisan Puan Ainon untuk rujukan. Pasal Edward De Bono kot.

Kedua-dua mentor ini, bahasanya alahai. Sedap bila dibaca. Menarik kontennya. Mudah difahami. Tambah lagi Dato' Roslan. Siap ada peribahasa. Yang saya memang tak tahu. Cabarannya cuma bila Dato' gunakan bahasa aras tinggi, kena baca 2-3 kali untuk faham.

Kemudian, saya mula mengorak langkah. Cuba untuk tiruvasi gaya penulisan mentor-mentor ini. Tapi masih tiada haluan.

Allah temukan saya pula dengan Zaila, seorang Guru Online bagi Akademi Bekerja Dari Rumah. Masa tu, apa yang buat saya ingin belajar dari Zaila adalah bukan untuk bisnes. Saya cuma nak belajar cara dan teknik menulis. 

Sebab itu kelemahan saya. Sikit-sikit saya dah tahu asasnya. Contoh menulis dalam bahasa mudah tanpa jargon. Setiap para tidak melebihi 5 baris.

Walaupun kami berniaga dengan membuka bengkel automotif, tapi saya fokuskan dahulu kepada teknik menulis. Bila belajar asas, nanti senanglah nak tulis apa pun. Cewah..berangan jugaklah sikit.

Labur duit untuk ilmu penulisan dalam tahun 2013. Kelas dia melalui online sahaja. Tak payah drive dan parking dan masuk kelas. Semuanya depan komputer je. Senang. Tapi homework tetappp ada hehe.

No pressure here. Semua pun boleh join. Semua tu samada you bekerja full-time atau work-at-home. Cuma ikut je struktur yang Zaila beri dan buat homework.



Writing is an exploration. 
You start from nothing 
and learn as you go.



Then 2014 belajar dengan Dato' Roslan melalui Pra Pulau Jutawan. Puan Ainon belajar tentang ilmu pengurusan bisnes.

2015, saya melabur pula dalam Public Speaking Mastery, program eksklusif Dato' Roslan yang mempunyai 3 siri. Saya perlukan ilmu ini sebab saya nervous bila nak bercakap dengan audiens yang ramai. 

Kalau dalam kelas yang ramai, nak tanya soalan pun menggigil-gigil. Berdebar-debar gila. So saya nak atasi rasa takut ni. 

Tapi kelas ni best giler, sebab ada satu aktiviti ni memang buat kita macam "I did this. So i can do almost everything with plans and better execution." Memang best feeling 'terbang tinggi' tu.

Mid 2015, ada lagi satu program yang saya join lagi, iaitu Public Leadership Mastery. Join sebab Public Speaking Mastery dah habis. Lagipun saya perlu Leadership Training sebab saya sangat tak pandai nak lead the team.

Dan yang menariknya, Puan Faridah Hanim Haron adalah Trainer untuk Petronas selama 20 tahun dan beliau adalah di dalam golongan Top 1% Performer di Petronas.

Bayangkan kehebatan beliau dengan menjadi salah seorang Performer terbaik dari 47,000 staf Petronas! Wow. 

Masa kelas 14-15 Nov 2015, tajuknya Creating The Line of Sight. Masa ni belajar tentang Visi, Misi, Corporate Agenda, Roadmap, SWOT, TOWS. Banyaklah. Then kena applied terus dengan buat untuk company kita.

Kenapa kena buat ni semua? Supaya kita jelas mana kita nak pergi, apa kita nak capai, apa kena buat, macam mana nak buat. Semualah tentang bisnes.

And for the first time, everything is completed for Rahim Auto. Kami tahu 10 tahun akan datang, Rahim Auto adalah apa. Sebelum ni, kalau orang tanya, "Rahim Auto nak jadi apa?", kami tak tahu nak jawab apa. But now, we know already. Yeay.

Macam banyak je kan kelas yang saya join? Hehe. 

Dan hasil dari pembelajaran berterusan, sangatlah berbaloi.

Kami menulis satu artikel dan ianya telah viral. Sehingga hari ini (20.11.2015), ianya telah di view seramai 584,000 orang. Dan telah dikongsi oleh 5,700 orang. Wow.

Ianya sangat Wow untuk kami. Anjakan paradigma untuk bisnes kami. Titik permulaan hasil pembelajaran dan TINDAKAN kami."

Sumber entri di sini : Eh Oh!Bulan.com Ambik Entri Kita!

Bagi saya, tak salah untuk melaburkan sejumlah wang demi ilmu yang akan kita praktikkan dan seterusnya membawa kepada keuntungan diri kita juga. Walaupun kadang-kadang seperti tidak nampak akan hasilnya tetapi percayalah! Dengan menulis sepenuh hati dan ikhlas dalam berkongsi ilmu insya Allah kita akan dapat bahagian kita di akhirat kelak.

Mahu daftar kelas asas blog & fanpage bersama saya? Boleh terus hubungi saya melalui Whats App di 012-970 6828. Sehingga bertemu lagi. Assalamualaikum.



Wednesday, September 16, 2015

Bagaimana Menjana Pendapatan Dengan Menulis Blog


Teks : Zaila Mohamad
Imej : Koleksi peribadi

Assalamualaikum,

Menurut Irfan Khairi di dalam buku Nota Jutawan Nota Perniagaan Internet adalah salah satu cara untuk menjana pendapatan melalui penulisan blog dengan meletakkan iklan di blog. Ini boleh dilakukan dengan membina akaun di Google Adsense atau Nuffnang.com.my. Saya juga telah menjadi ahli Nuffnang sejak dari tahun 2009 lagi dan kebanyakan blog yang saya bina semuanya mengandungi iklan yang dibawakan oleh Nuffnang.

Bagaimana iklan Nuffnang disiarkan di blog? Apabila mendaftarkan akaun dengan Nuffnang, selalunya penulis blog akan diberikan html kod yang boleh diletakkan di bahagian tertentu di blog anda. Melalui kod-kod ini iklan akan disiarkan di dalam blog mengikut masa dan tempoh yang telah ditetapkan oleh pihak Nuffnang. Setiapkali ada pengunjung ke laman blog, kita akan dibayar mengikut jumlah klik yang di lihat oleh pengunjung. Walaupun kedengaran sungguh mudah, tetapi hakikat sebenarnya bukan begitu. Melainkan blog kita mempunyai trafik yang betul-betul tinggi dan mempunyai jumlah pengikut yang ramai, maka kebarangkalian untuk blog kita dipilih oleh pihak pengiklanan adalah lebih tinggi lagi.

Pengalaman saya sendiri yang telah 2 kali mendapat bayaran daripada pihak Nuffnang, walaupun mengambil masa bertahun-tahun untuk mendapat bayaran ratusan ringgit tapi bagi saya ini adalah salah satu cara menjana pendapatan yang paling senang buat surirumah. Bayangkan kita hanya perlu meletakkan html kod di blog dan pastikan yang blog kita sentiasa mendapat kunjungan dan mesra enjin carian. Lebih ramai trafik bermakna peluang untuk dibayar lebih adalah lebih tinggi. Bagaimana untuk memastikan yang blog kita sentiasa dikunjungi? Sudah tentulah dengan disiplin dan komitmen yang bersungguh-sungguh iaitu dengan sentiasa mengemaskini blog dan memasukkan maklumat serta info-info menarik yang berkaitan dengan tajuk blog kita.

Sebenarnya ada banyak lagi cara untuk mengiklankan produk di blog. Terbaru saya mendapat tawaran untuk bekerjasama dengan pihak Lazada iaitu dengan memasukkan kod pengiklanan produk Lazada di blog. Setiapkali ada pembelian melalui blog kita, pihak Lazada akan membayar komisen kepada penulis blog. Best bukan? Jadi, apa tunggu lagi, jadikan blog anda juga sebagai salah satu tempat untuk menyiarkan iklan dan seterusnya dapat menjana pendapatan pasif setiap tahun. Sekiranya anda seorang yang kreatif, boleh jadikan entri untuk mempromosikan produk orang lain dengan bayaran yang tertentu. Sebagai contoh, untuk setiap entri dikenakan bayaran RM10 (minimum) dan setiap bulan anda sasarkan untuk menulis sebanyak 10 entri mengenai produk yang berlainan. Jadi pendapatan pada bulan tersebut adalah RM10 x 10 = RM100 keuntungan bersih yang dapat diperolehi hanya dengan menulis blog.

Di Akademi Bekerja Di Rumah (ABDR), kami juga menjalankan pengiklanan berbayar di dalam setiap blog alumni kami. Bagi sesiapa yang mempunyai produk dan ingin mengiklankan di dalam SOHO Directory, sedikit bayaran akan dikenakan tetapi hasilnya iklan produk akan disiarkan di dalam lebih 1000 blog yang sudah menyertai rangkaian ABDR. Dengan ini, iklan anda lebih berpotensi untuk dilihat mahupun berada di dalam carian teratas hasil carian di dalam enjin carian seperti Google atau Yahoo. Sekiranya berminat untuk meletakkan iklan produk, boleh hubungi saya melalui :

E-mel : zailamohamad@gmail / zailamohamad@yahoo.com
Whats App : 012-970 6828
Facebook : Zaila Mohamad

Anda juga boleh menyertai mana-mana kelas asas blog & fanpage (mula bisnes) atau beriklan di Instagram di bawah bimbingan saya. Hanya daftar dan siapkan tugasan yang diberikan akan melayakkan untuk menjadi alumni ABDR dan seterusnya menjadi ahli besar keluarga online kami. Sehingga bertemu lagi. Assalamualaikum dan salam kasih sayang buat semua.

Thursday, September 3, 2015

3 Langkah Mudah Bina Fanpage Berpengaruh Di Facebook

Teks : Zaila Mohamad
Imej : Koleksi peribadi

Assalamualaikum,

Hari ini saya ingin berkongsi 3 langkah mudah dalam perniagaan online. Salah satu caranya adalah dengan menggunakan medium sosial percuma iaitu di Facebook. Tapi, tahukah anda bahawa fanpage adalah tapak yang asas untuk menjual di dalam facebook. Melalui buku tulisan Irfan Khairi iaitu "Nota Jutawan : Nota Perniagaan Online" Facebook merupakan tapak untuk bersosial dan membina jenama, jadi jangan terlalu menjual di laman peribadi sendiri. Sebaiknya bina tapak fanpage yang bersesuaian dengan minat dan kepakaran kita dan ikuti tips di bawah untuk menaikkan jumlah likes di fanpage.


Gambar : Muka depan buku Irfan Khairi : Nota Jutawan Nota Perniagaan Online yang saya beli di MPH pada bulan lepas


1) Gunakan Tajuk Mengikut Minat Atau Kemahiran

Semestinya pemilihan tajuk fanpage penting untuk menarik lebih ramai jumlah like. Sekiranya anda mempunyai hobi menjahit tudung boleh gunakan tajuk seperti "Jahit Tudung Sendiri" seperti yang dilakukan oleh salah seorang pelajar kelas asas blog & fanpage ini. Dalam masa kurang dari seminggu, beliau sudah mempunyai pelanggan yang ingin menempah tudung yang dijahit sendiri oleh Puan Sapiah. Sangat penting untuk meletakkan tajuk yang sesuai kerana pelanggan akan tertarik dengan tajuk dan perkongsian yang dilakukan di dalam laman fanpage tersebut. Sekiranya fanpage itu diletakkan nama sendiri sudah tentu tidak ramai yang akan mengenali dan tertarik untuk menekan butang like. Lainlah jika kita ini seorang artis terkenal ya :)


2) Sentiasa Mengemaskini Laman Fanpage

Lumrah manusia suka melihat gambar lebih dari membaca teks. Jadi, sesekali rajinkan diri berkongsi gambar hasil produk atau testimoni pelanggan di dalam laman fanpage. Ini akan menambahkan keyakinan pelanggan untuk membeli produk yang kita jual. Selain itu boleh juga dimasukkan kata-kata motivasi atau perbanyakkan hubungan dengan pelanggan atau pembaca seperti memasukkan 2 gambar dan memberi arahan untuk pelanggan memberikan pendapat atau pandangan. Dengan cara ini pelanggan setia akan sentiasa berinteraksi dengan kita dan mudah untuk mengekalkan hubungan baik antara penjual dan peniaga.

3) Menganjurkan Pertandingan

Rakyat Malaysia memang suka melayari facebook dan akan tertarik dengan laman fanpage yang menganjurkan pertandingan "Like & Share". Mungkin boleh tawarkan hadiah yang menarik juga supaya fanpage kalian lebih cepat dikenali dan viral di laman sosial. Sesekali kongsikan juga laman fanpage di laman facebook peribadi anda untuk tujuan memperkenalkan fanpage kita kepada kenalan facebook. Dengan cara ini juga dapat menambahkan jumlah like dan seterusnya meningkatkan kebarangkalian untuk menjual produk kita.

Semoga tips ini berguna untuk anda semua terutama bagi mereka yang mahu menjual di laman fanpage. Jika betul teknik dan caranya sebenarnya kalian tidak perlu melaburkan kos untuk melakukan sebarang iklan melalui fb ads pun. Ini terbukti apabila salah satu laman fanpage saya iaitu Barangan Parti Harijadi terus menerus mendapat permintaan dan jumlah like semakin meningkat tanpa saya melakukan sebarang fb ads. Hanya lakukan tips di atas, insya Allah fanpage anda juga akan lebih dikenali nanti.

Sehingga bertemu lagi. Bagi yang mahu mendaftar kelas asas blog fanpage (mula bisnes) atau beriklan di Instagram boleh hubungi saya melalui :

Emel : zailamohamad@gmail.com
Whats App : 012-970 6828
Facebook : Zaila Mohamad

Assalamualaikum.

Thursday, August 20, 2015

3 Cabaran Utama Bekerja Di Rumah

Teks : Zaila Mohamad
Imej : Sumber internet

Assalamualaikum,

Sudah agak lama saya tidak menulis di sini. Ini kerana bulan puasa yang lepas saya menghadkan sedikit aktiviti menulis untuk menumpukan perhatian kepada bisnes bulan puasa saya. Apa lagi jika bukan menjual nasi arab dan sambal kentang. Alhamdulillah, walaupun perasan ada sedikit penurunan dalam permintaan tetapi bersyukur sekurang-kurangnya saya masih mempunyai pendapatan yang lebih berbanding bulan biasa. Maklumlah, bulan puasa permintaan untuk produk makanan tinggi sedikit berbanding bulan biasa jadi seharusnya pada bulan ini semua peniaga berusaha untuk menjual secara online mahupun secara offline.

Hari ini saya ingin berkongsi pengalaman saya sendiri iaitu cabaran yang saya hadapi apabila bekerja di rumah. Perkara ini sememangnya sentiasa akan datang apabila kita memutuskan untuk berada di rumah bagi menjana pendapatan hanya dari rumah sahaja. Jom baca apakah cabarannya itu :

1) MASALAH PENGURUSAN MASA

Masa adalah musuh utama surirumah. Jika dulu sebelum berhenti kerja saya selalu anggap yang saya akan punyai masa luang untuk menonton drama bersiri di TV. Namun anggapan saya meleset kerana setelah hampir 3 tahun saya berhenti kerja, saya memang jarang sangat dapat menonton TV dengan tenang dan mungkin kerana kesibukan dengan kerja saya sudah tidak ada minat untuk menonton TV. Tapi ada juga sekali-sekala apabila ada tayangan cerita yang best saya akan luangkan masa saya untuk menontonnya.

Penyelesaian kepada masalah pengurusan masa adalah dengan membuat senarai tugasan yang perlu diselesaikan. Sebelum mempunyai pembantu, saya dulu membasuh pakaian selang beberapa hari sahaja. Ini bagi mengelakkan berlakunya lambakan pakaian yang tidak berlipat. Memasak pula harus dilakukan awal pagi dan masak terus untuk tengahari dan kadang-kadang sampai malam. Syukur juga saya dikurniakan suami dan anak-anak yang tidak cerewet dalam soal pemakanan. Contohnya seperti hanya makan 2 jenis lauk dan suka semua jenis masakan saya :) Sellaunya saya peruntukan masa untuk bekerja pada awal pagi dan anak-anak memang akan bersama saya di dalam ruang SOHO milik saya. Sekarang ini, jadual saya sudah berubah sedikit memandangkan 2 daripada anak-anak saya sudah bersekolah. Manakala anak yang kecil selalunya pembantu saya yang akan jaga dan saya akan menyusukan yang kecil apabila si kecil mahu tidur.

Selalunya jadual harian setiap surirumah memang tidak akan sama jadi mula rancang dan tentukan mengikut kesuaian dan keselesaan kita. Apabila bekerja di rumah kita perlu kurangkan masa tidur dan membuang masa tidak tentu hala kerana bagi kita MASA ITU AMAT BERHARGA :)

2) MASALAH PENGURUSAN EMOSI

Tak dinafikan surirumah yang bekerja di rumah selalunya mudah terganggu emosinya kerana disebabkan faktor kepenatan. Bayangkan setelah penat melakukan kerja rumah, perlu pula berhadapan dengan karenah anak-anak yang pelbagai mengikut usia sudah tentu lah memenatkan jiwa dan fizikal. Saya juga selalu tewas dan kadang-kadang melepaskan kemarahan kepada anak-anak. Selalunya selepas memarahi mereka, saya akan menangis dan merasakan diri ini bukan seorang ibu yang baik. Tapi selepas saya terbaca tips di dalam ebook "Super WAHM Supermom" yang mengatakan sebelum kita bermula pastikan kita bertenaga dulu iaitu dengan mengambil sarapan atau terus makan nasi (bagi saya lah) supaya kita kekal bertenaga. Apabila perut kenyang, nak buat apa pun rasa senang!


Boleh dapatkan ebook ini di sini : BORANG TEMPAHAN atau WA 012-970 6828


Begitu juga dengan anak-anak. Pastikan mereka juga sentiasa diberikan makanan. Anak-anak yang riang adalah anak-anak yang perut mereka sentiasa kenyang. Jadi tidak akan timbul masalah anak menangis nak susu atau anak menangis perlukan perhatian. Lagi satu, jangan melayan sebarang urusan bersama pelanggan di saat kita sendiri huru-hara. Cuba untuk bertenang dahulu iaitu dengan menguruskan anak-anak dan tenangkan diri sendiri dahulu seperti tidur sekejap untuk re-cas tenaga atau cari masa sendiri (Me time) dengan membaca buku-buku kegemaran. Selepas sudah tenang baru layan segala pertanyaan Whats App, emel atau menjawab / membuat panggilan telefon.


3) MASALAH MOTIVASI DIRI

Apabila penat apabila tiada duit masuk apabila "down" dan macam-macam lagi lah perasaan negatif yang datang, memang akan membuatkan saya terbawa-bawa juga dalam melayan perasaan ini. Tapi syukur juga apabila kita memilih kawan dan persekitaran yang positif selalunya perasaan itu sekejap sahaja. Biasa bagi kita manusia ini untuk merasai semua perasaan di atas jadi yang paling penting kena kumpul kekuatan yang ada untuk melawan dan terus bangkit semula. Alhamdulillah setelah melepaskan kerjaya selama hampir 3 tahun saya tidak pernah terdetik dalam fikiran untuk kembali bekerja kerana walaupun berada di rumah saya masih kekal konsisten menjana pendapatan sendiri yang membolehkan saya membayar segala hutang dan komitmen bulanan seperti bil internet dan telefon.

Selalunya apabila saya mengalami saat-saat kemurungan, saya suka membaca buku-buku motivasi. Antara buku yang menjadi koleksi kesukaan saya adalah buku Kisah Orang Menang (Saiful Nang), Bekerja & Berniaga : Panduan Kejayaan Untuk Suri (Azura Abdullah), Ulu Yam di Liverpool (Nazali Noor) dan buku-buku yang lain. Sekali sekala kena hadiahkan diri dengan sesuatu yang menjadi kesukaan kita juga supaya kita juga akan menjadi lebih bersemangat untuk terus berusaha. Jika dulu sewaktu bekerja, saya suka membeli pakaian dan suka berhabis untuk makanan tapi sejak mempunyai lebih masa di rumah, saya suka mengumpul koleksi buku-buku dan mencantikkan ruang kerja SOHO saya :) Mungkin dengan cara ini dapat menaikkan semangat untuk terus bekerja.


Koleksi terbaru buku motivasi bacaan saya : Kisah Orang Menang dan saya berjaya habiskan baca dalam masa 2 hari sahaja (satu rekod yang cepat kerana selalunya saya agak lambat dalam menghabiskan sebuah buku)

Selain itu rekod urusniaga duit masuk dan duit keluar seharusnya diambil berat kerana dengan ini kita dapat menilai sejauh mana perkembangan perniagaan kita. Walaupun tak banyak tetapi sangat penting untuk kita tahu dan buat analisa berdasarkan jumlah yang diterima setiap bulan. Sebagai contoh sekiranya bulan puasa selalunya jualan akan meningkat dan selepas bulan puasa jualan akan suram sedikit memandangkan kuasa membeli sudah berkurangan dek kerana orang sudah kehabisan duit dan sedang berjimat-cermat. Selain itu penting juga untuk menetapkan sasaran pendapatan harian supaya kita dapat menyelesaikan komitmen bil dan hutang setiap bulan. Disiplin diri memang sangat tinggi dan sekiranya saya malas atau tidak berusaha sudah tentulah saya akan menyusahkan suami dan mengalami bebanan hutang pula.

Jadi sangat penting untuk mengekalkan motivasi dan kekal positif sepanjang masa.

Saya harap perkongsian saya ini mendapat manfaat buat surirumah lain yang sedang berusaha untuk terus bekerja dari rumah. Tak dinafikan bukan senang jalan yang dilalui tapi percayalah apabila melihat anak-anak membesar depan mata, apabila mereka memuji masakan kita apabila mereka memeluk kita bila takutkan kilat semua itu akan berbaloi.

Bagi mereka yang mahu mendaftar kelas asas blog fanpage (mula bisnes) & beriklan di Instagram boleh hubungi saya melalui :

E-mel : zailamohamad@gmail.com
Whats App : 012-970 6828
Facebook : Zaila Mohamad

Saya juga merupakan pengedar buku Bekerja & Berniaga : Panduan Kejayaan Buat Suri. Boleh hubungi saya untuk mendapatkan buku tersebut.


Sehingga bertemu lagi. Assalamualaikum.

Tuesday, June 9, 2015

Bestnya Bila Buka Kedai Online

Teks : Zaila Mohamad
Imej : Koleksi peribadi

Assalamualaikum,

Alhamdulillah hari ini bersiaran dari kampung halaman saya. Sempena cuti sekolah ini, saya ambil peluang pulang ke kampung membawa anak-anak bercuti. Kami memilih untuk balik bercuti di Kelantan kerana mahu meluangkan masa berkualiti antara anak-anak dan keluarga saya di sini. Walaupun sedang bercuti tetapi perniagaan online saya masih berjalan seperti biasa. Bagus kan?

Inilah antara kelebihan membina kedai online. Walau di mana kita berada, dengan perancangan yang teratur dan teliti, kita masih dapat menjalankan perniagaan tanpa perlu menutup kedai. Kenapa saya katakan perancangan yang teliti? Ini penting supaya kita dapat memberikan khidmat yang terbaik buat pelanggan kita walau di mana sahaja kita berada :)


Boleh dapatkan ebook di atas melalui saya. Whats App di 012-970 6828

Alhamdulillah semalam juga saya telah berpeluang berjumpa dan berkongsi ilmu tentang kelas asas blog fanpage & beriklan di Instagram bersama salah seorang pelajar saya yang berada di Kelantan. Inilah jodoh namanya, beliau mendaftar untuk kelas online tetapi diberikan rezeki berjumpa secara berdepan dengan saya. Kebetulan pula saya memang berada di rumah kakak saya yang terletak berhampiran dengan rumah beliau. Mudah bukan?


Selain dapat mengeratkan silaturrahim dan kembangkan jaringan (networking) dapat pula bertukar-tukar pendapat berdasarkan pengalaman masing-masing. Tahniah diucapkan buat Cik Faten yang merupakan seorang graduan bidang Matematik. Singgah baca blog beliau di sini : Tips Skor A Matematik. Selain dari mengajar tusyen subjek Matematik, beliau juga pandai membuat kek. Terima kasih di atas kek coklat yang sedap itu. Bagi sesiapa yang mahu menempah, boleh hubungi Faten melalui blog beliau ya :)


Alhamdulillah blog banyak membantu saya dalam mempromosikan produk dan servis yang saya tawarkan seperti kelas asas blog dan fanpage serta pengiklanan di internet. Inilah antara kelebihan yang ada apabila membuka sebuah "kedai online" (blog & fanpage) kerana walau di mana sahaja kita berada kita masih boleh meneruskan jual beli tanpa perlu menutup kedai atau menangguhkan penghantaran.


Saya juga sempat menambah stok rempah nasi arab Al Bayt yang saya jual. Mudah sahaja apabila kita tahu di mana sumber untuk mendapatkan stok, hanya perlu bawa ke mana-mana sahaja kita pergi. Setiapkali ada pembelian hanya perlu pergi ke Poslaju yang terdekat dan lakukan penghantaran. Itupun selepas pelanggan membayar semua jumlah yang telah ditetapkan ya! Terima kasih kepada perkhidmatan bank secara dalam talian (internet banking) yang membolehkan kita melihat transaksi walau di mana sahaja kita berada.

Tambahan pula dengan dunia sekarang yang boleh dikatakan internet hanya di hujung jari sahaja, pelbagai urusan boleh dilakukan secara dalam talian seperti urus niaga jual beli, promosi dan dunia tanpa sempadan. Bukan setakat kawan-kawan terdekat yang boleh membeli produk kita tetapi orang luar yang mengetahui tentang produk kita melalui blog dan carian di laman Google. Best kan? Saya juga mendapat banyak tempahan dan pelanggan saya selalunya saya tidak kenal dan terdiri dari mereka yang tinggal luar dari Shah Alam.

Jika kalian mahu membina sebuah "kedai online" boleh daftar kelas asas blog fanpage & beriklan di Instagram melalui saya untuk pengambilan bulan Jun. Kelas sebenarnya dibuka sepanjang tahun kerana keunikan kelas ini adalah secara online. Jika mahu kelas secara offline juga boleh cuma perlu datang ke Shah Alam di Seksyen 16 (Alam Avenue) atau tunggu sahaja saya balik bercuti ke Kelantan :)


Untuk pendaftaran boleh hubungi saya melalui :

E-mel : zailamohamad@gmail.com / zailamohamad@yahoo.com
Whats App : 012-970 6828
Facebook : Zaila Mohamad

Sehingga bertemu lagi dan salam kejayaan buat semua :)

Sunday, May 24, 2015

Kelas Asas Blog Fanpage & Beriklan Di Instagram Di Shah Alam

Teks : Zaila Mohamad
Imej : Koleksi peribadi

Assalamualaikum,

Alhamdulillah, berakhir sudah kelas asas blog fanpage & Instagram secara offline pada hari ini. Sebenarnya ini adalah kali kedua kelas ini dibuat di lokasi Seksyen 16 (Alam Avenue) Shah Alam. Kali pertama pada 28 April 2015 yang lepas dan seterusnya pada hari ini pula. Terima kasih di atas kepercayaan yang diberikan oleh pengasas Akademi Bekerja Di Rumah (ABDR) iaitu Puan Masayu Ahmad dan tak dilupakan juga kepada guru online Puan Aishah Hussein dan barisan jemaah ABDR yang banyak membantu mempromosikan kelas ini. Memang terasa mudahnya apabila kita bekerja secara berjemaah berbanding melakukannya secara seorang diri.

Saya juga ingin mengucapkan tahniah kepada semua pelajar yang sanggup meluangkan masa pada hari cuti di hujung minggu demi untuk menimba ilmu. Semoga apa yang telah diajar dapat dimanfaatkan dan memberikan pulangan kepada semua. Lambat atau cepat terpulang kepada usaha masing-masing. Saya dan jemaah guru online di ABDR hanya boleh menunjukkan jalan dan selebihnya adalah bergantung kepada usaha kalian.

Kelas kedua kali ini ada beberapa pelajar yang sudah medaftar tapi tidak dapat menghadirkan diri. Tak mengapalah, kita akan cadangkan supaya sertai kelas yang seterusnya atau pilih sahaja kelas online. Di dalam ABDR jangan risau, bimbingan secara berterusan melalui online dan offline dari guru online dan yang penting adalah ukhuwah yang terjalin walaupun masing-masing tidak pernah bersua muka. Kalau kelas offline ni boleh lah melihat wajah saya yang ayu dan tembam ni (gurau sahaja). Risau juga pelajar tanya soalan-soalan yang susah tapi alhamdulillah kelas berjalan dengan lancar dan beberapa tugasan berjaya disiapkan dalam masa 4 jam bersiaran dari bilik seminar di sini.


Sebenarnya kelas ini dijalankan bersama-sama dengan guru online Puan Aishah Hussein juga, jadi rasanya tiada pelajar yang terabai kerana sebolehnya memang kami akan bantu pelajar-pelajar menyiapkan segala tugasan yang diberikan. Sekiranya belum siap, pelajar juga masih boleh terus sambung melalui online dan bertanyakan lagi soalan walau selepas waktu kelas.



Terima kasih kepada semua yang memberikan kepercayaan untuk menjayakan kelas ini. Semoga hasil dari menyertai kelas ini dapat melahirkan ramai lagi surirumah yang mampu bekerja hanya dari rumah sahaja. Sebenarnya kelas ini boleh dijadikan sebagai asas atau platform untuk mereka membina jaringan (networking) yang kukuh melalui jaringan ABDR dan seterusnya mampu menjana pendapatan dari rumah sahaja. Insya Allah.

Bagi mereka yang berminat untuk menyertai kelas ini, insya Allah kelas seterusnya akan dijalankan pada bulan Jun pula dan sebarang maklumat akan dimasukkan di dalam blog ini juga atau kalian boleh berhubung terus dengan saya melalui :

E-mel : zailamohamad@yahoo.com
Sms / WA : 012-970 6828
Facebook : Zaila Mohamad

Sehingga bertemu kembali dan salam kejayaan buat semua.

Wednesday, May 20, 2015

Perhatian Kepada Pengusaha Homestay Seluruh Malaysia




Teks : Zaila Mohamad
Imej : Koleksi ABDR

Assalamualaikum,

Perhatian buat semua pemilik homestay walau di mana anda berada. Jika mahu mengiklankan servis homestay anda bersama kami di Akademi Bekerja Di Rumah (ABDR), di sini lah tempatnya. Kenapa perlu mengiklankannya bersama kami?

Saya tahu ramai pemilik homestay terdiri daripada mereka yang sibuk dan tidak punyai masa untuk mempromosikan servis mereka. Jadi, berikan kami peluang dengan membeli slot pengiklanan hak milik kekal di dalam jaringan ABDR yang semakin berkembang ini. Setiap iklan akan diletakkan di dalam pautan setiap blog pelajar ABDR. Tahukah anda yang semakin banyak pautan iklan kita di dalam internet, maka semakin senanglah iklan kita akan disiarkan di dalam enjin carian seperti google atau enjin carian yang lain.

Jadi, jom beriklan bersama kami. Hanya bayar sekali sahaja dan biarkan jaringan ABDR yang bekerja setiap hari. Jika mahu meletakkan iklan, boleh hubungi saya melalui :

e-mel : zailamohamad@yahoo.com
Sms / WA : 012-970 6828
Facebook : Zaila Mohamad

Jangan lepaskan peluang ini. Iklan anda akan disiarkan di laman blog Senarai Homestay Malaysia. Semua carian mengenai homestay akan tertumpu di situ.

Sehingga bertemu lagi. Salam kejayaan buat semua

Thursday, April 23, 2015

5 Bisnes Gerenti Masyuk Sempena Puasa

Teks : Zaila Mohamad
Gambar : Koleksi peribadi

Assalamualaikum,

Sebenarnya sudah lama saya ingin berkongsikan di sini 5 bisnes yang gerenti masyuk (buat duit) pada bulan Ramadhan ini. Ini berdasarkan pengalaman saya sendiri ya memandangkan saya juga seorang peniaga online mahupun offline. Sejak berhenti kerja, saya memang menumpukan sepenuh masa kepada bisnes online saya.

Tahun pertama (2013) saya jual kerepek. Memang mendapat sambutan sangat tapi saya mengalami masalah stok yang tidak cukup sehingga pelanggan tidak berpuas hati. Antara kesilapan saya adalah terlalu memberi banyak pilihan pelbagai jenis kerepek. Tahun kedua (2014) saya hanya fokus kepada satu produk sahaja dan alhamdulillah walaupun masa itu saya sedang sarat mengandung saya mampu menjual lebih daripada 300 peket produk tersebut. Dalam bulan puasa saya sudah un melahirkan dan berpantang :)

Tahun ini (2015) saya mahu mencadangkan beberapa bisnes lain yang gerenti masyuk jika anda lakukan dengan bersungguh-sungguh. Tidak perlu banyak, hanya fokus jual ini sahaja. Tapi syaratnya harus bermula dari sekarang. Lakukan promosi berterusan dan gunakan kelebihan media sosial yang anda tahu.

1) Produk Makanan

Sudah semestinya memang menjadi pilihan pertama. Ini kerana rakyat Malaysia cukup terkenal dengan budaya kepelbagaian bangsa dan pilihan makanan. Tambah-tambah bulan puasa lagi banyak dugaan kan? Bila perut lapar mulalah semua nak makan? Jangan lupa promosi sekarang, bulan puasa sudah boleh buat agihan. Salah satu produk saya nak rekemenkan adalah sambal kentang di bawah ini


Jika berminat untuk menjadi ejen, boleh klik "like" fanpage saya yang ini : Sambal Kentang Sedap

2) Produk Kurus

Rata-rata rakyat Malaysia sudah makin ramai yang mencapai taraf obesiti. Ini mungkin disebabkan faktor pemakanan rakyat Malaysia juga seperti makanan berlemak, lebih gula dan lebih santan. Jangan ingat makan nasi sahaja punca kepada kgemukan ya tetapi banyak faktor sebenarnya. Jadi, gunakan peluang waktu ini menjual produk untuk kurus seperti TEH GLUCOSE CUT (GST) ini. Dengan pengambilan selama sebulan sudah menampakkan kesan. Jadi, untuk kelihatan kurus pada bulan puasa, boleh ambil GCT dari sebelum puasa lagi. Untuk berminat menjadi ejen jualan, boleh "like" di sini : Cegah Diabetes & Obese Dengan GC Tea atau hubungi 012-970 6828.


3) Produk Kecantikan

Ini salah satu peluang untuk mempromosikan produk kecantikan. Rata-rata kaum muslimah mahu nampak kekal cantik pada hari lebaran ini. Maklumlah setiap masa akan ke majlis-majlis rumah terbuka dan bertemu dengan sanak-saudara ataupun teman lama. Jadi, produk kecantikan juga boleh menjaminkan pulangan yang masyuk sempena bulan puasa nanti. Jika mahu cantik boleh mulakan dengan mengamalkan minuman yoghurt perisa strawberi ini iaitu Nano Centa. Merupakan produk keluaran bumiputera dan mengandungi pelbagai pilihan produk seperti salmon placenta, marine kolagen, habbatus sauda, arabic gum, delima dan banyak lagi. Mahu jadi ejen jualan seluruh Malaysia boleh "like" fanpage ini : Mari Kelih Store



4) Tudung / Selendang

Kenapa tudung dan bukannya baju raya? Ini kerana selalunya baju raya kaum hawa sudah membuat persiapan hampir 6 bulan yang lepas. Ini bagi mengelakkan terjadinya kes-kes tukang jahit tidak menerima tempahan baju raya di bulan puasa. Jadi pilih bisnes tudung kerana ianya tak memerlukan modal yang besar.

5) Tempahan Sampul Raya / hamper

Selalunya perniagaan ini anda hanya perlu mencari sumber kedai yang boleh mencetak sampul surat raya pada kadar yang murah. Hanya perlu untuk mempergiatkan promosi di laman-laman sosial sahaja dan setelah cukup tempahan, bawa design ke kedai percetakan. Mudah bukan? Anda bukannya perlu memiliki saham di kedai tersebut tatapi anda hanya perlu berusaha untuk mendapatkan pelanggan sahaja :)

Saya harap ramai yang akan berniaga selepas ini. Tidak kira apa juga jawatan anda, seharusnya umat Islam berniaga untuk mendapatkan pendapatan yang lebih dan dalam masa yang sama boleh membantu mereka yang memerlukan. Berniaga ini boleh melatih diri kita supaya memiliki perasaan sabar dan tidak berputus-asa. Jika tak tahu boleh belajar dari internet, sifu-sifu pemasaran dan banyak lagi.

Untuk mengikuti kelas asas blog & fanpage (mula bisnes) boleh mendaftar melalui saya :

Emel : zailamohamad@gmail.com
No Telefon : 012-970 6828
Facebook : Zaila Mohamad

Sehingga berjumpa lagi. Assalamualaikum.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget