Thursday, December 31, 2015

Peluang Buat Dropship Barangan Parti Harijadi


Teks : Zaila Mohamad
Imej : Koleksi peribadi (gambar dari pelanggan fanpage Barangan Parti Harijadi)

Assalamualaikum,

Selamat menyambut tahun baru 2016. Bagaimana dengan persediaan anda semua untuk melangkah ke tahun 2016. Bagi mereka yang sudah bertambah ahli keluarga, sudah tentu akan merasakan sedikit pertambahan di dalam belanja bulanan keluarga. Tambahan pula dengan bebanan kenaikan harga barang kerana GST dan pelbagai lagi faktor lain bakal menyaksikan 2016 lebih mencabar buat rakyat Malaysia.

Oleh itu, saya ingin mengajak surirumah semua untuk menambah pendapatan dengan menjadi ejen dropship bisnes barangan parti harijadi yang telah saya jalankan secara kecil-kecilan semenjak saya berada di rumah. Siapa sangka, pengalaman mendapatkan barangan parti harijadi untuk majlis anak saya telah menjadi penyelesaian kepada masalah ibubapa yang lain dimana mereka mahu dapatkan barangan parti harijadi yang sesuai dengan budget mereka.

Untuk mengetahui syarat-syarat untuk menjadi dropshipper Barangan Parti Harijadi boleh hubungi saya melalui :

E-mel : zailamohamad@yahoo.com
Whats App : 012-970 6828
Facebook : Zaila Mohamad

Apa yang kalian akan dapat dengan menjadi sebahagian daripada #teamBPH adalah :

- Latihan menjual melalui blog, fanpage & Instagram
- Akses kepada kumpulan sokongan bimbingan saya di Whats App dan Facebook
- Harga borong bagi setiap barangan
- Urusan penghantaran dan simpanan stok semuanya diuruskan oleh saya
- Bagi mereka yang tinggal di Shah Alam boleh dapatkan sesi "coaching" bersama saya di lokasi yang ditetapkan. Bagi mereka yang tinggal di luar kawasan, bimbingan melalui telefon dan laman Facebook disediakan.
- Bonus ebook "Surirumah Juga Boleh Berbisnes" juga akan diberikan.
- Peluang untuk belajar bagaimana memulakan bisnes secara online & offline daripada saya.

Ok lah, siapa yang berusaha insya Allah akan berjaya!

Tuesday, December 29, 2015

Jom Sahut Seruan Pak Menteri : Buat #2kerja

Teks  Zaila Mohamad
Imej : Sumber google

Assalamualaikum,

Minggu ini viral isu buat dua kerja untuk tambah pendapatan keluarga. Maklumlah, tahun ini dengan kenaikan harga barangnya, dengan GST dan kejatuhan nilai ringgit ternyata amat dirasakan oleh rakyat Malaysia. Saya sendiri melihat ada sedikit penurunan dalam tempahan produk yang saya jual. Hujung tahun ramai ibubapa yang mengambil langkah berjimat-cermat dalam perbelanjaan dan hanya membeli apa yang diperlukan sahaja.

Sebenarnya isu buat dua kerja ni sudah lama kerana sebelum berhenti kerja dan menjadi surirumah sepenuh masa pun, saya sudah melakukan dua kerja iaitu kerja pejabat pada waktu siang dan menjadi blogger dan peniaga online pada waktu malam. Hanya selepas isu ini dibangkitkan oleh menteri yang tertentu membuatkan ianya begitu viral dan menjadi bahan lawak di Malaysia pula ;)

Dalam hakikat dunia zaman sekarang, tak dinafikan setiap keluarga perlu mencari sumber pendapatan lain yang bersesuaian dengan kudrat, minat dan taraf pendidikan mereka. Ada orang memilih untuk menjalankan perniagaan online kerana ianya memudahkan dan tidak perlu keluar rumah berjemur panas hujan kerana ianya boleh dilakukan hanya dari rumah sahaja. Ada orang memilih untuk melakukan perniagaan offline kerana mereka suka untuk berjumpa dengan orang lain dan rajin untuk mengikuti mana-mana pasar tani atau pasar karat yang berdekatan dengan rumah. Ada juga yang memilih untuk menjadi pekerja di mana-mana kedai kerana mereka tidak memiliki apa-apa kemahiran atau ilmu untuk berniaga.

Walau apa pun pilihan mereka, saya suka untuk cadangkan kepada surirumah agar mencuba untuk tambah pendapatan melalui perniagaan online. Memanglah ramai yang memberi gambaran bahawa berniaga online ini perlukan lesen dari SSM dan pelbagai lagi syarat yang kadang-kadang "menakutkan" surirumah untuk bermula. Jangan risau, bermulalah dari sedikit iaitu dengan mencari ilmu dan banyak membaca dahulu. Boleh daftar kelas asas blog & fanpage bersama saya juga. Kemudian boleh pilih untuk berniaga secara dropship atau borong. Jangan pandang rendah pada modal sedikit kerana apa yang kita kejarkan bukannya keuntungan semata tetapi adalah pengalaman yang berharga. Dari modal yang sedikit cuba kembangkan untuk mendaftar perniagaan dan seterusnya melakukan tabungan secara konsisten.

Saya terbaca dalam satu buku yang mengatakan untuk menjadi jutawan adalah dengan melatih diri untuk menyimpan secara konsisten. Dalam kes ini kita bukan mahu jadi jutawan pun, (tapi kalau dapat alhamdulillah itu bonus!) tapi kita mahu cari sumber pendapatan lebih buat diri sendiri dan keluarga. Mengikut pengalaman saya yang sudah berada di rumah selama hampir 4 tahun, saya juga bermula dari bawah iaitu dengan melakukan dropship dan kini masih juga bertatih dalam bisnes tapi alhamdulillah sudah nampak perubahan juga.

Saya doakan semoga surirumah di luar sana akan lebih produktif pada tahun 2016. Boleh sertai kelas asas blog & fanpage di bawah bimbingan saya dan jemaah Akademi Bekerja Di Rumah (ABDR) melalui :

E-mel : zailamohamad@yahoo.com
Whats App : 012-970 6828
Facebook : Zaila Mohamad
Fanpage : Barangan Parti Harijadi

Assalamualaikum.

Wednesday, December 9, 2015

Bagaimana Persediaan Anak-Anak Untuk Sesi Persekolahan 2016


Teks : Zaila Mohamad
Imej : Carian internet

Assalamualaikum,

Alhamdulillah kita sudah menghampiri penghujung tahun 2015. Bagi ibubapa yang mempunyai anak-anak yang bersekolah sudah semestinya bulan ini memerlukan belanja yang besar untuk membeli segala persiapan anak-anak untuk ke sekolah. Saya terbaca status kawan saya di facebook yang mengatakan ada pekerja di tempat kerjanya terpaksa mengambil pinjaman kerana mahu membeli persiapan sekolah anak-anak. Tambahan kos kehidupan yang semakin meningkat di bandar mahupun luar bandar, memang cukup terasa akan duit yang mengalir bak air tu!

Sebenarnya bagi mereka yang mempunyai perancangan kewangan yang bagus sudah pasti tidak akan mengalami sebarang masalah untuk berbelanja. Persoalannya bagaimana? Sudah tentulah dengan membuat simpanan untuk tabung pendidikan anak-anak secara berdisiplin. Saya senaraikan antara cadangan yang terlintas di fikiran saya. Semoga ianya dapat memberi manfaat buat anda semua. Saya juga dalam fasa untuk berubah ke arah lebih berdisiplin dalam menabung untuk anak-anak :)

1) Insuran & tabung pendidikan 

Saya tak pasti nama sebenarnya apa cuma untuk anak-anak kami memang en suami ada mengambil pelan perlindungan BSN-Prudential bagi setiap anak-anak. Selain dapat rawatan di hospital terpilih, apabila anak-anak cukup usia sejumlah wang dapat dikeluarkan bagi menanggung perbelanjaan pendidikan mereka. Kalau tak silap sewaktu mereka berusia 18 tahun nanti. Ada orang kata rugi tapi bagi kami, ianya sangat-sangat membantu terutamanya anak kami yang selalu sakit dan selalunya kos rawatan memang akan ditanggung oleh pihak insuran. Tepuk dada tanya berapa budget yang boleh dipotong demi masa depan anak-anak.

2) Tabung Simpanan

Selalunya apabila menyambut kedatangan ahli keluarga yang baru sudah tentu ramai ahli keluarga atau saudara mara akan sedekahkan duit kan? Maka duit ini boleh disimpan di dalam bank atau Tabung Haji di atas nama anak sendiri. Anak-anak kami ada tabung akaun simpanan di Maybank atas nama saya sebagai wakil sehingga mereka dewasa baru boleh ambil sendiri. Selain itu, duit raya anak-anak juga boleh disimpan dan digunakan saat mahu masuk ke sekolah nanti. Tahun ini, saya juga ada membuat simpanan hasil dari duit berniaga ke dalam akaun anak-anak. Walaupun tak banyak tetapi jika konsisten lama-lama akan bertambah juga jumlahnya. Ini bagi mencegah dari diri sendiri membazirkan duit hasil berniaga kepada perkara yang tidak berfaedah :)

3) Menyimpan Duit Syiling

Perasan tak kalau menyapu di lantai rumah tu kadang-kadang tersapu syiling bernilai sepuluh sen, dua puluh sen dan kadang-kadang lima sen. Bagi mereka yang tak mahu dompet terasa berat, sudah pasti tidak akan biarkan duit syiling berada lama-lama di dalam dompet kan? Jadi, apa kata asingkan mengikut nilai dan ajar anak untuk mengutip dan menabung duit syiling. Haaa hujung tahun macam ni, sekeping syiling yang bernilai satu sen pun sangat berharga tau! Sila kira siap-siap dan bawa ke bank untuk ditukar kepada duit ringgit dan boleh gunakan duit tersebut untuk menampung perbelanjaan sekolah anak-anak.

4) Menyimpan Dinar Emas

Yang ini satu pelaburan jangka masa panjang. Saya tak nasihatkan sangat untuk beli baju sekolah anak-anak sampai pergi gadai wang dinar emas kita tapi kalau mahu simpan sebagai tabung pendidikan anak-anak di masa hadapan, mungkin boleh mulakan dari sekarang.

Itu sahaja yang terlintas di fikiran saya. Menabung ini memang susah untuk dilakukan terutama bagi kita orang Melayu yang terlalu suka untuk bermewah-mewah. Tapi kalau mak-mak sebelum kita boleh buat, tak kan kita ibu zaman moden tak dapat lakukan juga? Hanya perlu disiplin dan otak yang sedikit "nyanyuk" untuk melupakan segala apa yang kita simpan demi pendidikan anak-anak di masa hadapan.

Apabila sudah ada tabungan dan perancangan yang jelas, sudah tentulah kita boleh elakkan dari membuat pinjaman di tempat kerja atau meminjam duit daripada saudara-mara mahupun kenalan rapat. Insya Allah. Jika anda rasakan idea atau tips yang saya berikan ini bermanfaat, silakan kongsi bersama kawan-kawan yang lain. Sekiranya mahu tahu bagaimana cara untuk belajar berniaga secara online dan offline yang saya lakukan hanya dari rumah, boleh hubungi saya melalui :

E-mel : zailamohamad@yahoo.com
Whats App : 012-970 6828
Facebook : Zaila Mohamad

Boleh daftar kelas asas blog & fanpage secara online mahupun offline dan dapatkan bonus ebook yang sangat membantu dalam merealisasikan impian untuk bekerja dari rumah. Hingga bertemu lagi. Assalamualaikum.

Tuesday, December 8, 2015

Perlukah Surirumah Pandai Memandu?

Teks : Zaila Mohamad
Imej : Carian Internet

Assalamualaikum,

Zaman sekarang rata-rata kaum wanita memiliki kereta sendiri dan pandai memandu lantaran tuntutan hidup untuk pergi bekerja atau mengambil dan menghantar anak-anak ke sekolah. Saya sendiri sudah memiliki lesen memandu sejak dari zaman belajar di universiti lagi tetapi sangat takut untuk memandu kereta. Ditambah pula dengan faktor bekerja satu pejabat dengan suami membuatkan skill memandu saya memang tersimpan rapi bertahun lamanya.

Namun begitu, sedikit demi sedikit saya terpaksa keluar dari kepompong selesa dan takut untuk memandu apabila suami selalu keluar daerah atas tuntutan kerja. Nak tak nak, saya kena kuatkan semangat memandu kereta manual untuk ulang alik ke pejabat. Apabila saya berhenti kerja sepenuhnya pada tahun 2012, sekali lagi saya "menggantung" lesen memandu :) Urusan bisnes saya lakukan pada hujung minggu sahaja di mana suami memang menjadi pemandu setia saya. Alhamdulillah, saya bersyukur apabila mendapat suami yang begitu memahami dan  menyokong segala urusan bisnes yang saya lakukan.

Tahun ini setelah dipertimbangkan suami mencadangkan agar saya memiliki kereta sendiri supaya lebih senang untuk saya bergiat aktif dalam bisnes. Selain itu, ada agenda lain juga iaitu beliau dengan rasminya melantik saya menjadi pemandu kepada anak-anak untuk ke sekolah. Sekali lagi saya bersyukur, dengan adanya kenderaan sendiri memang tak dinafikan urusan bisnes saya lebih laju berbanding sebelum ini. Saya tidak perlu menunggu suami untuk keluar mengambil stok ataupun menghantar barang sebaliknya semua saya lakukan sendiri dengan kebenaran daripada beliau. Walaupun sudah memiliki kereta sendiri, ini tidak bermakna yang saya bebas keluar ke mana-mana tanpa pengawasan atau kebenaran dari suami.

Namun begitu, setiap bulan pening juga kepala saya memikirkan bagaimana untuk mengumpulkan duit untuk membayar ansuran bulanan kereta tersebut. Alhamdulillah, setakat ini saya bayar dengan hasil duit berniaga saya dan syukur juga kereta yang suami belikan tidak tinggi komitmen bulanan dan begitu jimat dalam penggunaan minyak! Pada yang tertanya-tanya kereta apa, sudah tentulah Perodua Axia kereta kecil sesuai untuk saya. Yang paling penting ianya jenis automatik dan alangkah mudahnya untuk dipandu :) Selama ini hanya biasa membawa manual, apabila mendapat kereta jenis automatik baru saya tahu kenapa ianya begitu senang. He he he

Bagi surirumah yang masih belum berkesempatan untuk mempunyai kenderaan sendiri, tidak mengapa asalkan ada kemahiran memandu. Tak kisahlah pandu kereta atau motorsikal, ianya sangat penting untuk menentukan tahap berdikari diri kita. Saya terbaca di dalam buku "Bekerja & Berniaga" tulisan puan Azura Abdullah yang surirumah patut ada kemahiran memandu untuk mengelakkan dari bergantung 200% kepada suami. Sangat bahaya jika berlaku sesuatu kecemasan pada suami dan kita tidak dapat berbuat apa-apa. Mesej ini bukan untuk menakutkan anda cuma jika ada peluang belajarlah memandu walau hanya untuk pergi ke kedai runcit sahaja.

Saya teringatkan sepupu saya yang juga merupakan seorang surirumah. Sewaktu anak-anak kecil, beliau hanya berada di rumah menjahit baju dan menjaga anak-anak sepenuhnya. Sekarang ini, anak-anak sudah membesar memasuki alam persekolahan beliau nekad untuk belajar memandu kerana mahu menghantar sendiri anak-anaknya ke sekolah. Berkat kerajinan dan bijak mengambil peluang dengan menumpangkan anak-anak jiran juga, kini beliau sudah boleh memandu sendiri van sekolah dan mempunyai pendapatan tetap sendiri. Hanya dengan keberanian dan mahu keluar dari zon selesa, kini beliau sudah ada pendapatan tetap setiap bulan.

Sehingga bertemu lagi. Bagi mereka yang mahu tahu dengan lebih lanjut mengenai Akdemi Bekerja Di Rumah (ABDR) dan kelas-kelas yang ditawarkan, boleh hubungi saya melalui :

E-mel : zailamohamad@yahoo.com
Whats App : 012-970 6828
Facebook : Zaila Mohamad

Assalamualaikum.

Monday, December 7, 2015

Tugas Personal Shopper Jawatan Baru Bagi Surirumah


Teks : Zaila Mohamad
Imej : Koleksi peribadi

Assalamualaikum,

Kebelakangan ini semakin ramai pula surirumah yang menjadi "orang tengah" atau dikenali dengan gelaran personal shopper kepada golongan yang tertentu. Seingat saya, pengalaman saya menggunakan khidmat personal shopper adalah pada tahun 2009 di mana saya membeli dompet jenama "Tommy Hilfiger" sebagai hadiah buat en suami. Saya mengenali seorang personal shopper (PS) iaitu rakyat Malaysia yang menetap di Las Vegas melalui blog beliau dan sudah tentulah saya tertarik dengan banyak barangan yang dibeli di sana ditawarkan pada harga jauh lebih murah dari butik Malaysia! Waktu itu kami hanya berhubung melalui e-mel sahaja dan alhamdulillah walaupun jarak beribu batu tapi saya percayakan akan perkhidmatan yang ditawarkan lantaran membaca blog kawan-kawna yang sudah ramai mendapatkan khidmat beliau.

Zaman sekarang lagilah mudah untuk berhubung kan? Dunia hanya di hujung jari sahaja; Whats App, Telegram, WeChat dan pelbagai aplikasi lain yang sangat memudahkan kita untuk berhubung antara penjual dan pembeli. Persoalannya, bagaimana mahu menjadi seorang personal shopper?

Dunia sekarang ramai yang terlalu sibuk dan kalau bukan sibuk pun "malas" untuk keluar. Bukan apa, bagi mereka yang mempunyai anak-anak kecil atau keadaan lain yang tak mengizinkan sudah tentulah agak sukar untuk mendapatkan apa yang mereka inginkan. Di sinilah berfungsinya tugas seorang PS dimana dapat menyelesaikan masalah orang. Tak semestinya menjadi seorang PS harus menjual barangan berjenama sahaja tetapi sebenarnya ada banyak lagi pekerjaan lain seperti menjadi PS untuk produk Ikea, memberikan servis membeli barang bagi ibu-ibu dalam pantang, membeli barangan di jualan gudang dan sebagainya.

Namun begitu harus diingat bahawa tugas sebagai seorang PS ini tidaklah semudah yang disangka. Seseorang harus mempunyai tahap kesabaran dan semangat yang gigih dalam melayan karenah pelanggan. Sebagai contoh menghadapi karenah pelanggan yang cerewet mungkin akan menyebabkan diri kita mudah hilang sabar juga! Seeloknya setiap urusan jual beli harus disertakan dengan terma & syarat sekali supaya tidak membebankan diri kita sebagai PS. Iyalah, upah tidak seberapa tapi dimarahi pula sekiranya berlaku sesuatu yang tidak diingini, kan naya namanya tu. Jadi, sebelum memutuskan untuk menjadi seorang PS cuba dulu buat kajian dan tawarkan khidmat kepada mereka yang terdekat dahulu seperti saudara-mara atau kenalan rapat sahaja.

Insya Allah, nanti saya kongsikan lagi tips untuk menjadi personal shopper. Gambar di atas adalah salah satu mesej yang dihantar oleh pembaca blog saya untuk membelikan langsir di Ikea. Tapi maaflah, buat masa sekarang saya masih belum bersedia lagi untuk menjadi PS barangan Ikea. Bukan kerana saya tak suka menolong orang tapi keadaan fizikal saya yang tidak sesuai untuk bersusah-susah ke Ikea :) Insya Allah mana tahu selepas melahirkan anak ke 6 saya boleh jadi PS Ikea pada kawan-kawan. Lagipun saya memang suka masuk Ikea dapatkan sumber inspirasi :)

Oklah, hingga bertemu lagi. Assalamualaikum. Jika berminat untuk mendaftarkan diri ke kelas asas blog & fanpage secara online boleh hubungi saya melalui :

E-mel : zailamohamad@yahoo.com
Whats App : 012-970 6828
Facebook : Zaila Mohamad

Assalamualaikum.



Pekerjaan Apa Yang Sesuai Bagi Surirumah Yang Ingin Tambah Pendapatan


Teks : Zaila Mohamad
Imej : Sumber carian internet

Assalamualaikum,

Bertemu kembali, alhamdulillah sekarang ini saya sedang berada di dalam fasa mod rajin untuk berkongsi idea dan tips khas buat suri yang mahu berada di rumah di samping menjana pendapatan sendiri. Hari ini saya ingin kongsikan antara beberapa pekerjaan yang sesuai dilakukan oleh surirumah yang mahu menjana pendapatan hanya dari rumah tanpa perlu keluar bekerja.

1) Menjadi Seorang Blogger

Alhamdulillah, saya juga telah memasuki tahun ke enam menjadi seorang blogger picisan. Kenapa picisan? Kerana sekarang saya lebih suka untuk menulis dan berkongsi maklumat tentang apa yang saya suka dan kenangan yang manis-manis dalam kehidupan saya sebagai seorang surirumah sahaja. Sewaktu awal menulis blog, saya aktif juga ke majlis-majlis yang dianjurkan oleh pihak pengiklanan seperti Nuffnang dan buat liputan majlis. Bagi mereka yang sukakan gaya kehidupan yang aktif dan selalu berjumpa dengan ramai orang, bolehlah memilih kerjaya sebagai seorang blogger. Blogger hanya menulis dan melakukan kerja hanya dari rumah sahaja. Lebih tinggi trafik blog kita maka lebih tinggi juga peluang untuk dijemput dan diberikan bayaran untuk menulis. Tapi jangan ingat mudah untuk dikenali ya melainkan kita sememangnya seorang artis terkenal. JAdi, haruslah disertai dengan kesungguhan dan disiplin untuk ke memenuhi undangan membuat liputan sebarang majlis samaada berbayar ataupun tidak. Bagi ibu yang mempunyai anak, boleh memilih untuk menjadi blogger yang menulis tentang tips dan gayahidup ibubapa masa kini. Selalunya pengiklan seperti produk kanak-kanak akan lebih tertarik untuk memberikan kita bayaran untuk mempromosikan produk mereka. Sekiranya ada majlis, mereka akan menjemput anda sekeluarga dan merasai sendiri pengalaman mencuba produk baru.

2) Menjual Secara Online

Bagi surirumah yang suka berniaga, boleh jadikan kerjaya peniaga online sebagai salah satu cara untuk menambah pendapatan. Bagaimana untuk tahu apa yang kita pandai jual? Cuba mulakan dengan menjual apa yang kita minat dan suka buat. Tak semestinya kita harus menjual produk yang kita buat atau hasilkan sendiri. Sebenarnya paling bagus adalah menjual produk orang lain kerana kita tidak perlu pening kepala untuk memikirkan kos pembuatan atau kos-kos lain yang terlibat dalam pembikinan sebuah produk. Jujur saya katakan yang menjual produk MLM adalah satu tindakan yang bijak yang boleh dilakukan oleh surirumah untuk menambah pendapatan keluarga. Tapi sudah tentulah perlu menimba ilmu dan jangan meletakkan modal yang tinggi sekiranya ingin bermula. Sebagai contoh, saya sendiri sudah beberapa bulan menyertai Amway salah sebuah syarikat jualan langsung yang terbesar di Malaysia dan di dunia. Yuran penyertaan adalah serendah RM100 dan saya boleh menjual pelbagai produk yang terdapat di dalam Amway. Sudah tentulah saya bermula dengan menggunakan produk mereka iaitu periuk Noxxa dan seterusnya terus berminat untuk menjadi ahli dan mula menjual. Yang bagusnya, saya tidak perlu menyimpan stok dan melaburkan modal yang banyak untuk membeli barangan tersebut. Setiap pertengahan bulan juga ada bonus yang diberikan oleh syarikat di atas kejayaan dan usaha kita menjual produk.

Sekali lagi jangan ingat mudah ya, semuanya harus bermula dengan keinginan dan semangat yang kuat. Ilmu juga sangat penting jadi jangan penat untuk menuntut ilmu dan mencari mentor yang sesuai untuk membimbing kita. Bagi mereka yang berminat untuk menyertai perniagaan Amway, boleh hubungi saya di talian 012-970 6828 (Whats App sahaja).

3) Menawarkan Perkhidmatan 

Antara perkhidmatan yang sesuai bagi surirumah adalah perkhidmatan memberikan servis seperti menjaga anak kawan atau jiran. Itupun bagi mereka yang menggemari kanak-kanak atau tidak mempunyai anak yang ramai. Ini kerana upah menjaga seorang kanak-kanak agak lumayan juga ya sekitar RM250 ke RM300 bagi mereka yang tinggal di bandar. Macam saya, nak jaga anak sendiri pun sudah pening kepala. He he he

Selain itu, bagi surirumah yang mempunyai bakat mereka bentuk atau menggunakan komputer boleh tawarkan khidmat rekabentuk atau mengambil upah membina blog atau mempromosikan produk orang lain secara berbayar. Bayaran boleh ditetapkan mengikut pengalaman dan persetujuan antara kedua belah pihak. Mudah kan?

Bagi yang sudah ada pengalaman, boleh sediakan kelas-kelas secara online mahupun offline untuk memberikan tunjuk ajar kepada mereka yang berminat. Sebagai contoh di dalam Akademi Bekerja Di Rumah (ABDR) saya merupakan seorang guru online yang memberikan tunjuk ajar kepada surirumah yang mahu mulakan bisnes secara online dan tidak tahu bagaimana untuk bermula. Sudah ramai surirumah yang berjaya membuktikan bahawa dengan ilmu mereka juga dapat menambah pendapatan dan seterusnya mengembangkan bisnes mereka ke luar kawasan yang lebih jauh. Terima kasih kepada teknologi dunia tanpa sempadan, kini berniaga tidak perlu untuk membuka kedai lagi. Tak faham? Jom sertai kelas asas blog & fanpage (mula bisnes) untuk pelajari teknik asas menjual secara online di mana kedai kita boleh dibuka di mana-mana sahaja :)

Sebenarnya ada banyak lagi kerjaya yang boleh dipilih, bergantung kepada minat dan kepakaran masing-masinglah ya. Sehingga berjumpa lagi. Assalamualaikum.

Saturday, December 5, 2015

Ulasan Buku Zero Hutang; Bukan Mudah Tetapi Tak Mustahil!


Teks : Zaila Mohamad
Imej : Koleksi peribadi

Assalamualaikum,

Baru-baru ini saya membawa anak-anak ke MPH Subang Parade untuk membeli buku. Iya, sejak menjadi surirumah sepenuh masa ini, saya rasa kecintaan saya terhadap membaca buku-buku motivasi seperti suatu ketagihan. Betul bagai dikata orang, lagi banyak kita baca lagi banyak perkara baru yang kita pelajari. Kalau singgah kedai buku, tak sah rasanya kalau tak ambil kesempatan untuk membeli dan menambah koleksi bahan bacaan untuk diri sendiri.

Kali ini buku yang berjaya menarik perhatian saya bertajuk "Zero Hutang ; Bukan Mudah Tetapi Tak Mustahil" tulisan saudara Mohd Zulkifli Shafie. Saya tertarik kerana harganya yang murah (RM15) dan juga kandungan yang nipis dan penulisan yang santai. Kalau sekali baca pun mudah untuk difahami dan tidak perlu sampai berkerut-kerut muka untuk memahami isi kandungannya. Baiklah saya kongsikan di sini beberapa point yang saya rasa sangat bagus untuk dikongsikan.

1) Kaya Atau Miskin Adalah Suatu Pilihan

Tak dinafikan setiap manusia mempunyai nafsu dan keinginan masing-masing. Nafsu untuk berkahwin, memiliki zuriat, membeli rumah idaman dan kereta besar adalah antara nafsu biasa yang manusia akan rasai. Tetapi tahukah anda bahawa setiap dari nafsu tersebut boleh dikawal dengan memilih untuk berbelanja di bawah kadar kemampuan. Dalam erti kata yang lain mengurangkan bebanan hutang bagi melunaskan nafsu yang ada. Sebagai contoh, bagi graduan yang baru mendapat kerja sudah tentu bernafsu untuk membeli sebuah kereta idaman hati bukan? Cuba berpijak di alam yang nyata dengan membeli kereta yang ansuran bulanan tidak memakan hampir separuh dari gaji kerana kereta mahal sebenarnya tidak akan membawa apa-apa nilai kepada kewangan anda. Seeloknya duit gaji digunakan untuk simpanan tetap dan membeli sebuah hartanah yang mampu milik di lokasi yang strategik dan boleh memberikan pendapatan lebihan pula kepada anda.

Apabila kita turutkan nafsu, selalunya akan membawa mudarat kepada diri iaitu dengan menanggung hutang yang kadang-kadang mencecah puluhan atau ratusan ribuan ringgit. Ditambah pula dengan pelbagai tawaran kad kredit atau skim ansuran bulanan yang disediakan oleh bank mahupun kedai barangan elektrik, sebenarnya ini boleh menjerat kepada hutang yang tidak disedari. Oleh itu, hidup kita adalah hasil dari pilihan kita iaitu samaada mahu bebas hutang atau bergaya tapi sebenarnya pokai!

2) Disiplin Menabung Penting

Penulis mencadangkan supaya melakukan tabungan secara konsisten dan adakan dana kecemasan sekurang-kurangnya minimum pendapatan 3 bulan gaji. Jika mampu, boleh gandakan sehingga 6 bulan dan seterusnya duit yang berlebihan pula digunakan untuk pelaburan. Bagaimana mahu konsisten menanbung? Seeloknya lakukan tabungan di tempat yang susah untuk keuarkan seperti Tabung Haji atau jika menabung di mana-mana kalau boleh poskan buku akaun bank ke kampung supaya susah untuk mengambil duit. Lumrah manusia, jika tahu ada duit pasti mahu habiskan ya? Jadi, disiplin diri sangat penting dan kalau boleh menabung dan lupakan terus. Dana kecemasan hanya perlu digunakan apabila berlaku kes-kes kecemasan sahaja.

3) Tips Membeli Hartanah

Seeloknya beli hartanah seawal mungkin dan jangan tunggu sudah bersara baru nak bina kediaman sendiri. Beli kediaman yang terletak di lokasi yang strategik supaya mudah untuk disewakan atau dijual sekiranya kita sudah memilih untuk berhijrah ke kampung. Selain itu, jangan tergopoh-gapah membeli kediaman yang memakan bayaran melebihi gaji bersih kita kerana ini akan merugikan diri. Kalau boleh, cari hartanah yang mampu kita bayar bulan-bulan dan berdekatan dengan tempat kerja supaya kita tidak perlu menambah kos pengangkutan pergi balik ke tempat kerja yang jauh dengan rumah idaman hati. Pendek kata, untuk membeli sesebuah hartanah memang memerlukan ilmu dan rajinkan diri membeli buku tentang hartanah sebelum memutuskan untuk mebeli hartanah pertama atau kedua atau seterusnya.

Pinjaman bank untuk membeli hartanah adalah merupakan hutang yang baik sekiranya kita bijak mengambil peluang. Sebagai contoh, kita mahu membeli sebuah rumah apartmen yang hanya perlu membayar kadar pinjaman RM800 sebulan tetapi kediaman yang kita beli tu boleh disewakan pada kadar RM900 sebulan. Sudah tentu kadar sewa akan bertambah setiap tahun manakala bayaran pinjaman bank pula adalah tetap setiap bulan. Dari situ kita sudah boleh mencipta pendapatan pasif hasil dari pembelian hartanah yang betul.

4) Sedekah Antara Jalan Kekayaan

Penulis ada juga berkongsi pengalaman beliau dalam bersedakah dan menginfakkan harta kepada mereka yang memerlukan dan bagaimana Allah membalas dengan hasil yang berlipatkali ganda lagi. Mulakan dengan sedekah yang konsisten, walau tak banyak tapi konsisten. Boleh mula dengan mendermakan RM1 ke dalam tabung masjid atau surau dan setiapkali sedekah selepas itu cuba gandakan jumlahnya. Insya Allah kita tidak akan pernah jatuh miskin dengan hanya mengeluarkan sedekah.

5) Melakukan Bisnes Dengan Sabar dan Bermula Dari Kecil

Bermula dari kecil adalah sunnatullah iaitu mengikut sunnah Allah. Ramai yang tak mampu bertahan dalam bisnes kerana mereka mahu cepat kaya, belum apa-apa lagi sudah mahu tukar kereta mahu menunjukkan simbol yang mereka sudah berjaya dalam perniagaan. Sedangkan hakikatnya nak bayar bulanan kereta pun semput setiap bulan. Jadi, walaupun keuntungan pada peringkat permulaan hanya RM10 jangan mudah putus asa sebaliknya cuba gandakan keuntungan kepada RM20, RM50 hingga seterusnya boleh melebarkan perniagaan atau menggunakan duit tersebut ke pelaburan yang lain pula. Berniaga ibarat menanam pokok, perlu dijaga dengan penuh konsisten dan kesabaran. Insya Allah suatu hari pasti akan membuahkan hasilnya.

6) Ilmu Penting Sebelum Bermula

Penulis banyak berkongsikan kisah suka duka dan pahit manis kehidupannya yang tidak mempunyai gaji yang besar tetapi berkat kesabaran dan konsisten menabung, beliau berjaya melunaskan beberapa hutang seperti PTPTN isteri dan juga mampu untuk bebas dari bebanan hutang. Segalanya bukan mudah tetapi harus belajar dan timba sebanyak mungkin ilmu dari mereka yang sudah berjaya. Pelaburan yang pertama adalah dengan membeli buku-buku hasil tulisan jutawan-jutawan yang telah berjaya seperti Irfan Khairi, Azizi Ali, Chef Li dan banyak lagi mereka yang telah membuktikan bahawa dengan ilmu yang betul kita mampu untuk menggandakan duit kita.

7) Emas Adalah Pelaburan Jangka Panjang

Semua orang sukakan emas dan nilai emas ada susut naiknya setiap tahun tetapi nilai emas tetap utuh sepanjang zaman. Sebelum memulakan pelaburan emas, pastikan diri sendiri dilengkapi dengan ilmu dahulu dan jangan laburkan semua simpanan kepada emas kerana apabila berlaku kecemasan, emas yang baru dibeli tidak akan memberikan pulangan yang tinggi sekiranya dijual. Emas adalah pelaburan jangka masa panjang dan harus sabar dalam menyimpannya. Ilmu zakat emas juga harus dipelajari supaya apa yang kita laburkan mendapat keberkatan Allah SWT.

Rasanya cukup itu sahaja yang saya boleh kongsikan, sebenarnya ada banyak lagi tisp menarik tetapi anda haruslah membeli dan membacanya sendiri. Apabila habis membaca buku ini, semangat untuk memiliki rumah kedua sebagai pelaburan semakin membuak-buak tapi mungkin masanya belum tiba lagi. Cukuplah sekiranya saya dapat konsisten dalam menabung dan menyediakan dana kecemasan buat diri dan anak-anak.

Sehingga bertemu lagi. Sekiranya berminat untuk mendaftarkan ke kelas asas blog & fanpage (mula bisnes) boleh hubungi saya melalui :

Emel : zailamohamad@gmail.com
Whats App : 012-970 6828
Facebook : Zaila Mohamad

Assalamualaikum.


Friday, December 4, 2015

3 Sifat Yang Surirumah Wajib Ubah Untuk 2016


Teks : Zaila Mohamad
Imej : Carian internet

Assalamualaikum,

Sudah tinggal berbaki tak sampai sebulan lagi 2015 bakal melabuhkan tirai. Sekejap aje masa berlalu kan? Apakah kita masih berpegang kepada azam tahun 2015? Masih konsisten atau sudah tergelincir dari trek? Walau apa pun yang telah berlaku, masa tidak akan kembali lagi. Tahniah bagi mereka yang konsisten dalam melaksanakan azam tahun 2015. Bagi saya, apabila melewati penghujung tahun ni banyak tersasar kerana kesilapan diri sendiri yang kurang fokus dan kesihatan yang tidak mengizinkan. Namun begitu, saya masih bersyukur walaupun tidak dapat mencapai atau melunaskan beberapa impian 2015 tapi saya masih lagi berjaya menjana pendapatan hanya dari rumah sahaja. Berkat konsisten menulis blog, banyak membantu perniagaan kecil-kecilan saya dikenali.

Tahun 2016 kedengarannya begitu mencabar ekoran kenaikan harga barang. Entah apa lah yang naik tu tapi rasanya semua naik kan? Bagi surirumah, waktu sebegini elok sangatlah kita gunakan untuk memajukan diri dan membantu suami dalam menambah pendapatan keluarga. Sebenarnya ada banyak pekerjaan yang kita boleh buat untuk mencari sumber pendapatan kedua tapi harus dilengkapi dengan 3 sifat yang saya nyatakan di bawah baru lah apa yang kita usahakan akan menjadi. Saya kongsikan ya ;

1) JANGAN MALAS 

Saya selalu ingatkan kepada diri saya bahawa orang yang rajin selalu akan menang dalam apa jua keadaan. Sebenarnya untuk berniaga secara online mahupun offline, kita hanya perlukan sedikit ilmu dulu sebagai permulaan dan seterusnya adalah sifat malas atau rajin yang akan menentukan usaha kita. Apabila sudah ada ilmu untuk bermula, jika anda malas untuk berusaha sudah tentulah hasilnya lambat akan terima. Jadi, apa kata untuk tahun 2016 kita sebagai surirumah campak segala selimut "kemalasan" yang menyeliputi diri dan berusaha lebih sedikit untuk berjaya.

2) DISIPLIN MENABUNG

Saya ada terbaca di dalam buku Zero Hutang tulisan saudara Mohd Zulkifli Shafie menyatakan antara kelemahan diri dalam melunaskan hutang kerana tidak disiplin di dalam menabung. Pantang ada duit, mahu beli macam-macam. Penulis menyarankan supaya menabung di satu tempat yang paling sukar untuk mengeluarkan wang simpanan tersebut seperti di dalam akaun Tabung Haji atau dalam bentuk simpanan emas. Apa kata tahun 2016, kita berazam supaya dapat menabung dengan konsisten dan lupakan baki yang ada supaya kita sekurang-kurangnya mempunyai tabung simpanan kecemasan dan boleh diguna sekiranya terdesak.

3) JANGAN SUKA CIPTA ALASAN

Sebenarnya sifat ini akan berkait dengan sifat yang dinyatakan pada no. 1 iaitu jangan malas. Apabila malas, kita akan mencipta pelbagai alasan. Antara alasan-alasan lapuk yang selalu digunakan oleh surirumah adalah tiada modal, anak-anak tak bagi kerjasama, suami tak bagi, tak reti urus masa, malu dan sebagainya. Bagi setiap alasan yang diberi sebenarnya pasti akan ada jalan penyelesaiannya cuma nak kena tekadkan semangat dan rempuh sahaja halangan yang ada. Saya juga tak sangka yang sepanjang hampir 3 tahun berada di rumah dan bekerja dari rumah, pelbagai cabaran dan dugaan telah saya tempuhi. Insya Allah, semoga tahun 2016 menjanjikan tahun di mana saya juga harus buang sikap suka bertangguh dan memberikan alasan.

Surirumah mana yang tidak mahu pendapatan sampingan secara tetap setiap bulan kan? Tak dapat 4 angka dapat 3 angka pun sudah syukur bukan? Tapi, jangan lah hanya sekadar menanam impian. Zaman sekarang ada macam-macam cara dan pekerjaan yang boleh dilakukan hanya dari rumah sahaja. Antaranya adalah menjadi ejen dropship, menjual produk digital dan macam-macam lagi. Bagusnya semua ini ada dilatih di dalam Akademi Bekerja Di Rumah (ABDR) melalui kelas-kelas yang ditawarkan sepanjang tahun. Kelas juga fleksibel iaitu secara online dan boleh belajar sehingga pandai. Gabungan surirumah-surirumah profesional di dalam jaringan besar ABDR sangat membantu di mana kita boleh belajar daripada mereka yang telah berjaya.

Mahu sertai ABDR? Boleh mendaftar kelas melalui online ataupun offline bersama saya. Hubungi saya melalui :

Emel : zailamohamad@yahoo.com
Whats App : 012-970 6828
Facebook : Zaila Mohamad.

Ayuh, jom sama-sama kita ubah diri dan kewangan keluarga pada tahun 2016 ini. Assalamualaikum.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget