Thursday, May 15, 2014

Mula Bisnes Tanpa Modal : Bina Rangkaian Dengan Akademi Bekerja Dari Rumah


Teks : Zaila Mohamad
Imej : Koleksi peribadi Pn Azura Abdullah dari laman www.azuraabdullah.com

Assalamualaikum,

Hari ini saya ingin kongsikan sebuah artikel daripada pengasas Akademi Bekerja Dari Rumah (ABDR) iaitu Puan Masayu Ahmad di dalam majalah Mingguan Wanita edisi Mei 2014 yang bertajuk "Mula Tanpa Modal". Boleh baca sendiri gambar petikan dari majalah Mingguan Wanita yang dikongsikan oleh Pn. Azura Abdullah di laman facebooknya.

Di dalam artikel ini, saya juga ada menyumbangkan pendapat mengenai pentingnya membina rangkaian dahulu sebelum memulakan sesuatu bisnes dengan modal yang besar. Saya pernah mengalami kesilapan ini dahulu di mana beberapa tahun yang lepas semasa saya masih bekerja, saya telah membelanjakan banyak wang untuk bisnes tudung. Pada masa itu, saya hanya berniaga seorang diri. Bayangkan betapa penatnya berniaga di waktu itu. Pulang dari pejabat masuk pula pejabat SOHO di rumah. Kadang-kadang tidur dalam pukul 2 pagi menyiapkan blog dan membuat pemasaran produk. Alhamdulillah, walaupun penat tetapi saya berasa puas apabila ada pelanggan yang membeli melalui blog.

Selepas satu masa, saya mula menjual di bazar dan pada majlis-majlis besar seperti Pesta Buku Antarabangsa di PWTC pada tahun 2009 dan juga beberapa siri i Love Bazaar di Subang Parade. Saya juga pernah menyewa gerai jualan di pasaraya Summit pada bulan Ramadhan 2010 tetapi sambutan memang agak tidak memberangsangkan di situ. Di tambah pula dengan pelbagai masalah seperti ditipu oleh penganjur, masalah pekerja dan beberapa masalah lain membuatkan saya pernah berputus asa untuk kembali berniaga. Lambakan stok memenuhi bilik di rumah saya. Niat di hati mahu sedekahkan aje kepada yang memerlukan tetapi masih belum mampu untuk melakukannya kerana kesibukan tugas harian menguruskan anak-anak. Akhirnya, perniagaan tudung dan kain saya berkubur begitu sahaja.

Tahun 2012 saya mengambil keputusan untuk berhenti kerja. Kali ini saya memang nekad untuk terus berada di rumah bersama anak-anak. Alhamdulillah, Allah melorongkan saya bersama dengan Puan Masayu Ahmad. Pada mulanya beliau menawarkan saya untuk menyertai kumpulan dropship yang menjual pelbagai produk makanan sunnah. Dari sini, baru saya tahu betapa mudahnya mengutip duit tanpa perlu mengeluarkan modal walau sesen pun. Tugas saya hanya menjalankan promosi produk dan memberi maklumat mengenai produk di laman blog dan facebook saya. Alhamdulillah, ramai yang membeli dengan saya dan apa yang saya suka ialah saya tidak lagi mengalami masalah lambakan produk yang tidak habis dijual. Semuanya diuruskan oleh pasukan jualan puan Masayu sahaja.

Selepas bersalin anak ke 4 perjalanan saya diteruskan lagi dengan menjadi guru online bagi Akademi Bekerja Dari Rumah. Satu profesion yang saya sendiri tidak terduga untuk menceburinya. Tidak disangka-sangka minat dan pengalaman yang saya ada dalam menguruskan blog bisnes telah membuatkan saya menggalas satu tanggungjawab yang besar iaitu melatih mereka yang baru mula mahu bertatih di dalam bidang perniagaan online tanpa perlu menghabiskan modal yang besar. Dari situ saya melihat rakan kenalan saya di facebook semakin bertambah dari hari ke sehari. Alhamdulillah, tiada kata yang mampu saya lafazkan melainkan syukur pada Allah kerana sekarang ini rangkaian kenalan saya sudah bertambah dan saya sudah mempunyai pasukan pengurus jualan untuk produk saya sendiri. Ini lah yang sepatutnya saya buat dari dulu lagi tetapi apakan daya dulu saya tidak banyak ilmu dan hanya bergerak seorang diri.

Kini, adalah menjadi tugas saya untuk menyambung amanah yang telah diberikan oleh Puan Masayu iaitu untuk membimbing lebih ramai lagi surirumah mahupun suri bekerja yang ingin berhenti kerja dan memulakan kerja dari rumah. Insya Allah, berkat kesungguhan dan semangat untuk berubah, kalian boleh realisasikan impian ini.

Berminat untuk menyertai rangkaian keluarga besar Akademi Bekerja Di Rumah (ABDR), boleh daftar mana-mana kelas yang ada di bawah ini :

1. Kelas asas blog dan penulisan
2. Kelas asas blog, fanpage mula bisnes
3. Kelas penulisan kreatif
4. Kelas beriklan Mudah.my
5. Kelas penulisan ebook pertama
6. Pendaftaran pengurus online
7. Kelas akaun online/offline
8. Kelas jualan telekung solat borong
9. Beriklan dengan kami di SOHO Directory dengan pautan 700 blog

Hubungi saya melalui :

Email : zailamohamad@yahoo.com
Sms / Whats App : 012-322 8651
Facebook : Zaila Mohamad

Sehingga bertemu kembali.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...