Wednesday, May 14, 2014

Kuasa Fokus

Teks : Zaila Mohamad

Imej : Koleksi peribadi

Assalamualaikum,

Maaf sekiranya sudah lama tidak menulis di sini. Kebelakangan ini saya agak sibuk dengan perniagaan yang baru aje saya ceburi iaitu menjadi pengedar pes segera nasi arab Al-Bayt. Alhamdulillah, sambutan juga sangat menggalakkan di mana saya telah menjual melebihi 130 kotak dalam masa tak sampai 2 bulan. Bagi saya ianya merupakan satu pencapaian yang memberangsangkan memandangkan ini adalah percubaan pertama untuk menjual produk makanan secara konsisten.

Ramai yang bertanya bagaimana saya melakukannya? Bukankah saya sudah selesa dengan menjadi sebagai guru online dan mengajar pelajar membina blog. Sebenarnya, terus terang saya katakan bahawa saya seorang yang tamak. Setelah berjaya meraih pendapatan sebanyak RM1,000.00 sebulan, saya rasa saya mampu untuk capai lebih dari itu pula. Tapi, saya harus gandakan usaha saya dengan mempelbagaikan lagi sumber pendapatan saya.


Berdasarkan pengalaman saya yang sudah lima tahun berniaga online, tidak salah untuk mencuba pelbagai jenis perniagaan samaada menjadi ejen dropship, menjual secara offline ataupun mahu menjadi pengedar produk MLM, asalkan ianya mendatangkan keuntungan dan kepuasan kepada diri kita. Apabila sudah memasuk trek (jualan yang konsisten dari produk tersebut) maka, lakukannya secara fokus. Insya Allah, memang akan berjaya!


Mula-mula letakkan sasaran bulanan dan kemudian pecah-pecahkan kepada sasaran yang lebih kecil iaitu kepada mingguan. Cara ini saya belajar dari salah seorang pengurus online saya iaitu Puan Rahayu Rashid yang menceritakannya di dalam entri yang ini : Tips Kekalkan Momentum WAHM : Buat Target Bulanan

Terus terang saya katakan, saya memerlukan banyak duit untuk dibelanjakan pada bulan puasa ini. Niat di hati tidak mahu menyusahkan suami kerana suami sendiri sudah ada beberapa masalah yang perlu diselesaikan seperti membayar cukai kenderaan kereta Estima, membayar kos bersalin anak ke 5, menyediakan persiapan hari raya untuk sekeluarga dan sudah tentu ianya akan memakan belanja yang besar. Oleh itu, saya gunakan kuasa fokus saya untuk menjual lebih banyak produk fizikal bagi menambah pendapatan bulanan saya. Alhamdulillah, nampaknya ianya berkesan!

Jika saya boleh buat, sudah tentu kalian juga sama. Yang penting kena sentiasa berfikiran positif dan tidak mudah berputus asa. Adat berniaga memang tidak akan dapat lari dari masalah seperti kekurangan stok dan masalah kepenatan. Tapi anggap ianya sebagai cabaran kepada kita untuk berusaha dengan lebih kuat lagi. Insya Allah, lama-kelamaan akan nampak hasilnya.

Bagi yang mahu bermula seperti saya, bermulalah dengan blog. Gunakan kuasa pemasaran internet untuk meluaskan produk jualan kalian. Saya cukup-cukup bersyukur kerana zaman ini semuanya telah dipermudahkan. Jika dahulu, ramai peniaga terpaksa menyewa kedai fizikal mahupun tapak pasar malam untuk menjual barangan tetapi sekarang ini sudah tidak perlu lagi. Hanya berbekalkan sebuah blog, fanpage dan medium pengiklanan seperti laman Mudah.my, atau SOHO Directory, kita sudah boleh memasarkan produk ke seluruh Malaysia dan juga pasaran antarabangsa. Insya Allah, segalanya mungkin!

Jangan lupa untuk menyertai kelas asas bina blog & fanpage bisnes dengan saya. Kalian juga boleh beriklan di laman SOHO Directory. Hubungi saya melalui :

Email : zailamohamad@yahoo.com
Sms / Whats App : 012-3228651
Facebook : Zaila Mohamad

Sehingga bertemu lagi.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...