Sunday, May 4, 2014

Mudahnya Berniaga Dengan Blog

Teks : Zaila Mohamad
Imej : Koleksi peribadi

Assalamualaikum,

Bertemu kembali. Tahukah kalian bahawa blog merupakan salah satu medium untuk pengiklanan produk yang paling berkesan sekali selain daripada laman web. Apakah yang membezakan blog dan sebuah laman web? Laman web selalunya memerlukan domain dan hosting sendiri di mana setiap dari pengguna atau empunya laman web perlu mengetahui cara-cara untuk menyelenggara sebuah laman web. Ini boleh dilakukan dengan membeli mana-mana domain yang ditawarkan oleh syarikat-syarikat yang menjual perkhidmatan tersebut. Perkhidmatan membina web juga banyak disediakan tetapi ianya bukanlah semurah yang disangka, harga bermula dari RM500 ke atas bergantung kepada jenis perkhidmatan yang ditawarkan.

Bagi mereka yang baru mahu bermula, sudah tentulah modal merupakan perkara utama yang menjadi halangan. Sudahlah modal yang perlu dikeluarkan agak besar, kena pula belajar cara-cara untuk menguruskannya. Bertambahlah memeningkan kepala bukan?

Sebab itu saya selalu mencadangkan kepada pelajar saya untuk belajar buat blog dan meminimumkan kos selagi mungkin. Blog sekarang merupakan medium untuk memperkenalkan diri dan produk jualan kepada masyarakat Malaysia dan dunia juga. Blog menggunakan domain blogspot dan ianya adalah percuma dan sangat mesra pengguna. Saya sendiri sudah menggunakan khidmat blog dalam berniaga selama hampir 5 tahun dan setakat ini saya sungguh berpuas hati dengan servis yang ditawarkan oleh blogger.com.

Selain itu, blog juga adalah mesra enjin carian seperti google, yahoo, bing dan internet explorer. Rata-rata carian akan menyenaraikan blog atau laman web yang selalu dikunjungi dan mesra dengan carian. Apabila blog kita sudah tersenarai di dalam carian Google, maka lebih mudah untuk pelanggan menjejaki produk kalian. Berikut adalah contoh gambar-gambar "print screen" yang dihantar oleh pelajar kelas asas blog & fanpage kepada saya untuk dikongsikan bersama :





Mereka adalah pelajar kelas asas blog & fanpage yang masih baru lagi dalam dunia blog. Insya Allah, jika kena caranya, kita tidak perlu untuk mengeluarkan modal yang besar pun untuk belajar membuat blog.

Bagi mereka yang mempunyai produk tetapi tidak mempunyai masa untuk belajar, boleh dapatkan khidmat daripada saya iaitu khidmat upah membina / membuat blog bisnes. Berikut adalah maklumat yang akan disiapkan oleh saya. Dalam masa tak sampai seminggu, kalian bakal memperolehi sebuah blog yang berfunsi sebagai tapak iklan produk kalian di dalam internet. Nak raya ni, boleh tempah blog untuk mempromosikan produk kalian juga. Insya Allah, saya dan warga kerja ABDR sedia untuk mempromosikan produk kalian juga.


Jangan lupa untuk menghubungi saya melalui :

Email : zailamohamad@yahoo.com
Sms / Whats App : 012-3228651
Facebook : Zaila Mohamad

Sehingga bertemu lagi. Assalamualaikum.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...