Saturday, May 3, 2014

Jangan Berhenti Kerja Sebelum Bersedia

Teks : Zaila Mohamad
Imej : Koleksi Akademi Bekerja Dari Rumah

Assalamualaikum,

Saya sering mendapat pertanyaan bilakah waktu yang sesuai untuk meletakkan jawatan. Selalunya para ibu yang bekerja memang akan selalu merasa tidak bersemangat untuk bekerja apabila anak-anak mereka jatuh sakit atau mengalami masalah tekanan bebanan kerja yang melampau di pejabat. Mengikut pengalaman saya dulu pun, selalu aje dihimpit perasaan bersalah dan mahu melepaskan jawatan di pejabat apabila anak sulung saya Amirul Haziq selalu jatuh sakit dan dimasukkan ke wad di hospital kerajaan mahupun swasta. Akan tetapi, pada masa itu saya masih ragu-ragu akan kemampuan saya untuk berada di rumah dan mencari pendapatan sendiri.

Alhamdulillah, Allah menggerakkan saya untuk bemula dengan blog. Pada tahun 2009, saya mula berblog dan memulakan perniagaan secara online. Dari situ, saya mula belajar (sendiri) apa itu internet marketing, networking dan skill berniaga online saya kembangkan pula menjadi offline dengan menyertai jualan di bazar-bazar pada hujung minggu. Masa itu, anak baru 2 orang dan suami memang memberikan sepenuuh sokongan kepada saya demi mencapai cita-cita untuk berjaya dalam perniagaan. Pengalaman ditipu penganjur juga saya pernah lalui dan pernah juga menyewa bazar jualan di bulan Ramadhan dan tidak mendapat sambutan yang menggalakkan. Pendek kata, saya pernah putus asa dengan berniaga satu masa dahulu.

Apabila mengandungkan anak ke empat, perasaan untuk berada di rumah bersama anak-anak memang tidak dapat dibendung lagi. Saya menghantar surat perletakan jawatan tanpa memberitahu suami pun, cuma sebelum itu ada membincangkan untuk meletakkan jawatan bagi menjaga anak-anak. Memang suami memberikan sepenuh sokongan pada saya memandangkan masa itu suami juga sudah tidak tahan melihatkan keadaan anak-anak yang tidak terurus di taska mereka. Akhirnya, Julai 2012 saya menjadi surirumah sepenuh masa. Masa itu hanya berfikir untuk meneruskan blog saya dan menjual secara sambilan sahaja. Tidak pernah terfikir yang Pn Masayu Ahmad akan menarik saya untuk berniaga menjadi ahli dropshipper produk makanan sunnah yang beliau jalankan.

Menyusul selepas itu, satu demi satu projek dan "amanah" diberi oleh Pn Masayu. Sehingga sekarang saya sudah mempunyai pendapatan tetap melalui dari khidmat mengajar pelajar perkara yang saya minat iaitu dalam membina blog & fanpage untuk mula bisnes. Sesuatu yang menjadi bidang saya hampir selama 5 tahun. Alhamdulillah, dengan rezeki yang Allah beri ini saya boleh melunaskan bil internet bulanan dan juga hutang-hutang saya. Begitu banyak tips dan nasihat yang diberikan oleh Pn Masayu dan sememangnya saya cuba praktikkan untuk menjadi contoh kepada pelajar-pelajar saya yang lain. Insya Allah, selagi nyawa masih dikandung badan, saya mahu laksanakan amanah yang Allah ilhamkan melalui Akademi Bekerja Dari Rumah (ABDR) dengan menolong lebih ramai lagi surirumah atau suri bekerja yang sedang mengalami masalah seperti saya dulu.

Apa yang penting adalah kita perlu untuk mencari seorang sifu atau mentor dalam apa jua yang kita lakukan. Saya akui dulu saya terlalu berkira untuk membelanjakan sedikit wang demi mencari sebuah ilmu. Segala-galanya berubah apabila saya fokus untuk meneruskan apa yang saya buat sekarang ini. Rupa-rupanya kita perlu untuk berguru demi memudahkan kerja kita. Melaburlah untuk ilmu kerana kita tidak akan kerugian untuk mendapatkan hasilnya.

Bagi mereka yang mahu bermula, mungkin boleh dapatkan pakej ebook di bawah ini. Sekarang ini PROMOSI 2 EBOOK PADA RM50 SAHAJA. Sangat bagus untuk menambah pengetahuan dalam bidang perniagaan online dan WAHM ini.


Harga asal : RM100


Harga asal : RM75

Untuk mendapatkannya, boleh tempah melalui :

Email : zailamohamad@yahoo.com
SMS/ Whats App : 012-3228651
Facebook : Zaila Mohamad

Atau isikan borang tempahan di sini : BORANG TEMPAHAN

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget