Tuesday, March 4, 2014

Bagaimana Blog & Fanpage Membantu Mempromosikan Jualan?

Assalamualaikum,

Umum diketahui, ramai yang suka berniaga melalui facebook. Setiap hari ada sahaja rakan-rakan yang menjual dan berkongsi testimoni tentang produk yang mereka jual di status mereka. Tetapi tidak ramai yang mahu menggunakan khidmat blog sebagai tempat untuk mereka menanam nama atau kedai alam maya di dalam carian Google.

Bagaimana mahu kaitkan antara blog dan carian google?

Tanya diri sendiri juga berapa kali kita menggunakan google dalam sehari? Contohnya saya seorang surirumah suka sangat untuk menggunakan google sebagai tempat untuk carian resepi, tips penjagaan anak atau maklumat mengenai sesuatu produk atau benda. Sudah tentulah Google akan menyenaraikan senarai laman atau blog yang bersesuaian dengan tajuk yang anda cari.

Berbeza pula dengan HANYA menggunakan facebook sebagai medium jualan, dalam sehari hanya kawan-kawan dan kenalan kepada kawan kita sahaja yang dapat menyaksikan iklan barangan kita. Itupun jika mereka suka untuk melihat setiap hari perkara yang sama. Silap hari bulan, ada kawan yang tak suka akan membuang nama kita di dalam senarai rakan mereka atau paling teruk ramai nama yang kena disenarai hitam atau dihalang (blocked) oleh pihak facebook kerana ada pihak yang membuat laporan anda mengganggu ketenangan (privacy) mereka. Sedangkan dengan blog, carian lebih meluas dan tidak tertakluk kepada kawan-kawan yang kita kenal sahaja.


Imej : Salah seorang pelajar kelas asas blog & fanpage (bisnes) telah memberitahu bahawa jualan produknya mendapat sambutan melalui blog & fanpage yang telah dibuatnya dalam beberapa bulan yang lepas.

Saya juga suka menggunakan blog sebagai tempat untuk mengiklankan produk / servis / perniagaan.


Imej : Beberapa hari yang lepas saya mengiklankan produk yang saya beli iaitu Spaghetti Shack. Alhamdulillah selang beberapa hari tuan punya produk menghantar Whats App mengatakan produknya telah naik di dalam carian Google.


Imej : Saya telah menaip kata carian "Spaghetti Shack" di Google dan ternyata alamat fanpage dan entri yang saya iklankan telah tersenarai di dalam muka surat pertama carian Google. Boleh baca entri itu di sini :
Ikea Sale Datang Lagi.

Jadi kalian semua boleh faham perkaitan antara blog dan Google bukan? Mudah sahaja untuk menawan hati pelanggan jika kita menggunakan saluran yang betul dalam berniaga. Jangan berlengah lagi, sila daftarkan diri di dalam kelas asas blog & fanpage (mula bisnes) bersama saya. Boleh hubungi saya melalui :

Email : zailamohamad@yahoo.com
Sms / Whats App : 012-3228651
Facebook : Zaila Mohamad

Keterangan yuran kelas boleh dibaca di sini :

Yuran Kelas Online

Sehingga bertemu lagi. Assalamualaikum.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...