Wednesday, December 18, 2013

Harga Barang Naik? Usah Mengeluh


Teks : Zaila Mohamad
Imej : Carian Google

Assalamualaikum,

Benar bagai yang digambarkan di dalam karikatur di atas. Lebih-lebih lagi berita tentang kenaikan harga barang memenuhi dada akhbar mahupun laman sosial yang lain. Rata-rata semua di antara kita menyuarakan rasa tidak puas hati dan kebimbangan mengenai isu kenaikan harga barang ini. Malah, saya juga terkesan sama. Menjadi seorang surirumah bukan bermakna saya hanya menunggu suami pulang membawa makanan untuk dimasak sahaja. Tetapi menjadi seorang surirumah menjadikan saya seorang yang begitu berkira-kira tentang belanja barang dapur.

Saya akui nilai duit pada zaman kita kecil dahulu sudah sangat berbeza jika dibandingkan dengan zaman sekarang. Jika dulu, not duit RM50 terasa begitu besar sehingga boleh dibelanjakan berkali-kali menjadi begitu kecil pada tahun ini. Dengan membawa wang sebanyak RM50 untuk ke pasaraya nanti apa yang kita dapat? Cukup bertuahlah jika dapat membeli banyak barangan keperluan basah tetapi jika membeli susu dan lampin anak, silap haribulan kena tambah berkeping-keping lagi not RM50.

Jika dahulu saya mengeluh juga kepada suami. Kalau bukan kepada suami, boleh luah di laman facebook di mana kawan-kawna juga akan bercerita tentang benda yang sama. Paling senang kongsi sahaja status orang bijak pandai menulis ayat panjang-panjang beserta bukti-bukti yang mereka kumpulkan itu. Tapi itu suatu masa dahulu lah kan.

Sekarang ini saya memilih untuk menjadi seorang yang sentiasa kekal positif dan bersangka baik. Dan saya bukan macai-macai mana-mana parti politik juga! Saya hanya seorang surirumah biasa yang tidak dapat lari dari menghadapi isu kenaikan harga barang. Apa juga yang saya boleh dapat sekiranya saya setiap hari asyik mengeluh di hadapan komputer tapi tidak melakukan apa-apa. Mengeluh itu bagai kita yang teruk membanting tulang bekerja tetapi hakikatnya sedang berlenang-lenang di hadapan komputer mahupun television menonton drama. Sungguh tidak adil kepada suami yang keluar bekerja bukan?

Oleh itu, jadilah surirumah yang bijak memilih. Musim isu barang naik harga ini ayuh kita sama-sama bangkit membantu suami menjana kewangan keluarga. Ada banyak pilihan pernigaan di rumah yang boleh dibuat dan ada di antaranya tidak perlu keluar dari rumah pun. Campakkan dahulu selimut selesa dan berusaha membantu suami dengan apa yang ada. Kalau hari-hari boleh berinternet, apa salahnya gunakan internet sebagai punca kita menjana pendapatan pula. Nak tahu lebih lanjut? Boleh daftar kelas online melalui saya:)

Klik tab di bahagian atas mengenai Akademi Bekerja Di Rumah yang banyak menyediakan kelas dan kumpulan sokongan bagi mereka yang mahu bermula. Boleh juga hubungi saya untuk mendapatkan khidmat nasihat atau sokongan melalui :

Email : zailamohamad@yahoo.com
Sms/whats app : 012-322 8651
Facebook : Zaila Mohamad

Sehingga bertemu lagi.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...