Thursday, April 6, 2017

Entri #6 2017 : Kenapa Perlu Kuasai Carian Google

Teks : Zaila Mohamad
Imej : Koleksi peribadi

Assalamualaikum,

Bagi mereka yang mempunyai blog, pernah tak terfikir akan peluang untuk menjana pendapatan melalui blog sendiri? Pernah tak kalian menaip sendiri di carian enjin seperti google dan mencari sendiri nama blog kalian? Pentingkah blog untuk berada di carian pertama Google?

Sekiranya diajukan kepada saya, sudah tentu saya akan cakap penting. Ini kerana saya juga jika mencari sesuatu di carian Google saya hanya akan melihat jawapan di halaman pertama atau kedua sahaja. Apabila selesai menaip apa yang ingin dicari, saya akan terus mengambil nombor telefon atau membuka laman web yang tertera di situ. Jarang sangat saya terus mencari ke beberapa halaman ke belakang (kecuali jika sedang mengumpul maklumat tentang percutian, saya suka membaca semua blog-blog yang tersenarai).

Saya berikan contoh produk yang saya jual iaitu barangan parti harijadi, alhamdulillah ianya masih menguasai laman pertama di carian Google, baik dicapai melalui telefon atau komputer riba. Fanpage Barangan Parti Harijadi dan blog saya yang ini (www.zailabinimdae.blogspot.my) masih lagi berada di bahagian atas carian. Syukur sebab saya hanya menggunakan zero kos marketing (pemasaran sifar) iaitu tidak menggunakan fb ads atau Google Ads. Mungkin kerana saya hanya seorang surirumah yang selesa dengan rezeki yang ada sekarang ini. Mungkin juga sebab saya belum ada komitmen yang banyak seperti sewa kedai, gaji pekerja atau sewa premis yang perlu dilunaskan. Berniaga sekadar untuk mendapatkan wang sampingan dan membayar kutu atau bil telefon sahaja ;)



Jadi, bagi surirumah yang mahu menjana pendapatan sampingan hanya melalui blog dan fanpage, boleh sertai kelas asas blogshop bersama saya di Jalan Kebun Shah Alam. Pendaftaran bulan April masih terbuka dan saya boleh ajarkan bagaimana untuk membina blog dan seterusnya menguasai carian di Google atau Bing hanya tak sampai sebulan. Tapi semuanya sudah tentu dengan izin Allah dan usaha kalian juga. Sekiranya memilih untuk membuat zero kos marketing, maka kena lah rajin mengemaskini blog dan fanpage untuk dapat perhatian pembaca dan bakal pelanggan.

Boleh Whats App di 012-970 6828 untuk sebarang pertanyaan mengenai kelas. Sehingga bertemu lagi dalam entri yang akan datang. Assalamualaikum.

1 comment:

  1. According to Stanford Medical, It's really the SINGLE reason this country's women live 10 years more and weigh 19 KG lighter than we do.

    (Just so you know, it is not related to genetics or some secret diet and absolutely EVERYTHING to related to "how" they are eating.)

    BTW, What I said is "HOW", and not "what"...

    TAP this link to uncover if this quick quiz can help you decipher your true weight loss possibilities

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...