Wednesday, April 5, 2017

Entri #5 2017 : Membaca Terapi Seorang Surirumah

Teks : Zaila Mohamad
Imej : Koleksi peribadi

Assalamualaikum,

Sejak tidak bekerja di pejabat, saya akui saya mempunyai lebih banyak masa untuk membaca buku. Alhamdulillah, tahun ini saya telah berjaya menghabiskan beberapa biji buku yang telah dibeli secara "online". Antaranya adalah Summer at Little Beach Street Bakery tulisan Jenny Colgan, Afrika Aku Mai Lagi karya Dr. Hayya Bilal, Laki Aku Negro juga hasil karya Dr. Hayya Bilal (sebenarnya nama penulis adalah Jamilah Jaafar tetapi menggunakan nama pena Hayya Bilal). Memang best sangat buku-buku tersebut dan penulisan yang santai membuatkan saya mudah faham dan rasa seperti cepat-cepat mahu habiskan bacaan :)

Bulan ini saya ada membeli beberapa lagi buah buku. Antaranya Isteriku Bidadari tulisan Ebit Lew, Menelusuri Cinta juga karya Ustaz Ebit Lew, buku-buku ini sangat istimewa buat diri saya kerana dibeli sewaktu Ustaz Ebit Lew datang ke surau berdekatan rumah memberi kuliah. Boleh baca di sini untuk mengetahui kandungan kuliah perdana dari Ustaz Ebit Lew ya. Salah satu buku juga ditandantangan oleh beliau beserta pesanan "Allah sayang Zaila". Berbunga-bunga rasanya hati saya malam itu. Apatah lagi selepas mendengar kuliah dari ustaz kegemaran saya.


 Insya Allah saya akan kongsikan ulasan buku-buku ini setelah saya habis membacanya ya.


Buku How To Talk So Kids Will Listen edisi Bahasa Melayu ini pula pemberian seorang kawan. Alhamdulillah, saya bersyukur sebab selalu dikelilingi oleh kawan-kawan yang positif dan sangat pemurah. Semoga Allah murahkan rezeki kawan saya ini.


Sekarang saya sedang habiskan membaca buku What's Up Turks karya Ayza Gursoy. Masya Allah baru baca beberapa helai airmata deras mengalir. Ini kerana terkesan dengan penulisan beliau yang menceritakan tentang perihal penulis berusaha untuk menelefon ibu penulis dari Turki. Kadang-kadang, melalui penulisan orang lain pun kita terkesan dan melihat diri yang kadang-kadang terlupa untuk bertanya khabar mak sendiri yang hanya tinggal beberapa ratus kilometer dari kita.

Insya Allah saya memang berjanji kepada diri untuk membaca lebih banyak buku tahun ini. Kalau dulu harta yang selalu saya kumpul adalah beg tangan berjenama (walaupun bukan tahap mak-mak datin), kosmetik dan barang kemas tetapi sekarang saya berpendapat "Less is More". Kurangkan kecintaan kepada harta duniawi dan sebolehnya mahu tambah ilmu dalam diri. Membaca memang dapat menghilangkan tekanan yang saya hadapi dalam menguruskan keluarga. Seharian penat melayan karenah anak-anak, selalunya saya mendapat ME TIME dengan membaca. Walau sekadar berbaring dan sambil menyusukan anak bongsu saya masih boleh membaca ;)

Impian dalam hati mahu mengeluarkan buku pertama juga. Aminkan ya kawan-kawan semua. Sekarang hanya mampu menjual ebook sahaja. Mahu beli ebook pertama saya? Boleh dapatkannya pada harga RM25 iaitu Ebook "SURIRUMAH JUGA BOLEH BERBISNES". Whats App ke 012-970 6828 untuk pembelian.

Hingga berjumpa lagi di entri seterusnya. Assalamualaikum.

1 comment:

  1. If you're trying to burn fat then you have to jump on this totally brand new personalized keto meal plan diet.

    To create this keto diet, certified nutritionists, fitness couches, and cooks united to develop keto meal plans that are useful, painless, economically-efficient, and fun.

    From their launch in early 2019, 1000's of individuals have already remodeled their body and well-being with the benefits a proper keto meal plan diet can offer.

    Speaking of benefits: clicking this link, you'll discover eight scientifically-proven ones offered by the keto meal plan diet.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...