Thursday, October 16, 2014

Rahsia Memikat Pelanggan

Teks : Zaila Mohamad
Imej : Koleksi peribadi

Assalamualaikum,

Mahukah kalian tahu apakah rahsia untuk memikat pelanggan? Ramai di antara peniaga online yang berderu-deru masuk Whats App mahupun pertanyaan di inbox tetapi tiada satu pun yang tersangkut untuk membeli? Pasti pelik bukan? Sudah tentulah ada silapnya yang datang daripada kita sendiri. Alhamdulillah, sepanjang saya berniaga online secara kecil-kecilan ini sudah ramai yang mempercayai dan menggunakan khidmat saya terutamanya bagi mereka yang sedang mencari barangan parti harijadi.



Apakah rahsia untuk memikat hati pelanggan yang telah saya amalkan selama ini? Di sini saya kongsikan sedikit pengalaman dan juga tips yang selalu saya amalkan semasa berurusan dengan mereka.

Rahsia 1 :

Pelanggan suka diraikan. Jadi apabila pelanggan bertanya, cepat-cepat balas dengan ucapan terima kasih atas usahanya untuk bertanyakan harga atau tentang produk kita. Selain itu, banyakkan menjawab dengan penuh senyuman (ikon senyuman kan ada :) walaupun hakikat sebenar kita sedang berperang dengan anak-anak. Inilah kelebihan berbisnes online di mana kita boleh menyembunyikan emosi di sebalik urusniaga. Jika pelanggan tidak mahu / jadi membeli, jangan lupa ucapkan terima kasih juga. Mana tahu, berkat kesabaran kita melayan karenah mereka akan tertarik untuk datang kembali.

Rahsia 2 :

Jadilah seorang yang profesional. Terus terang setiap hari pelbagai lapisan (jenis) manusia yang menghubungi saya bertanyakan tentang produk. Ada yang tua, muda, remaja, kanak-kanak 9 tahun pun ada! Jadi tidak semua bahasa yang mereka gunakan sama dengan kita. Selalunya warga tua suka menghantar khidmat pesanan ringkas (sms) manakala yang muda lebih selesa dengan Whats App atau Telegram. Ada yang menggunakan bahasa yang ringkas (short form) sehinggakan saya sendiri tidak faham apa maksudnya. Jadi di sini, jadilah seorang peniaga yang profesional iaitu menggunakan Bahasa Melayu yang betul dan jangan memarahi pelanggan sebaliknya meminta mereka menjelaskan kembali apa yang mereka mahu. Jangan sesekali marahkan atau menegur kesilapan mereka kerana ini boleh membuatkan pelanggan marah atau lari.

Rahsia 3 :

Pelanggan suka sekiranya kita memberikan harga yang istimewa atau barangan yang percuma. Ini boleh dilakukan dengan syarat pembelian haruslah melebihi RM200 ke atas (bergantung kepada produk). Kalau pelanggan hanya beli RM20 janganlah diberikan diskaun lagi. Sebagai peniaga juga harus bijak menguruskan harga supaya kita tidak menanggung kerugian hanya semata-mata mahu memuaskan hati pelanggan. Bagi pelanggan yang ulang tempahan, mungkin boleh berikan diskaun lagi untuk menggembirakan mereka.

Rahsia 4 :

Jangan melayan pertanyaan pelanggan sewaktu emosi tidak stabil. Seeloknya balas dahulu mengatakan yang kita sedang sibuk dan akan layan sebentar lagi. Seeloknya pergi makan dahulu atau selesaikan anak-anak atau uruskan apa yang sedang mengganggu fikiran kita dan kembali semula kepada pelanggan setelah emosi tenang. Keadaan perut yang lapar, anak-anak yang menagih perhatian boleh mengganggu emosi dan seterusnya boleh mencetus perasaan marah dan jawapan yang tidak elok kepada pelanggan.

Mahu tahu lebih rahsia lagi? Jom dapatkan ebook ini iaitu Rahsia Khidmat Pelanggan Usahawan Online di sini.


Sehingga bertemu lagi dan selamat memikat hati pelanggan :)

Assalamualaikum.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...