Friday, November 14, 2014

Kepuasan Dalam Perniagaan

Teks : Zaila Mohamad
Imej : Koleksi peribadi di ambil dari laman fanpage Barangan Parti Harijadi

Alhamdulillah, sudah agak lama saya tidak menulis blog. Mungkin kerana kesibukan yang melanda dicampur dengan virus M membuatkan lebih lama blog itu tidak terusik. Tapi entri terakhir yang mempromosikan fanpage dan bisnes barangan parti harijadi sangat-sangat membantu saya dikenali oleh pelanggan.
Syukur ya Allah setiap minggu ada sahaja tempahan dan saya sangat gembira untuk menjual barangan parti harijadi kerana saya juga seorang ibu dan pernah melalui saat-saat bersengkang mata mencari barang parti dan tema yang sesuai untuk majlis anak-anak saya. Ada 3 kisah yang saya ingin kongsikan di sini. Saya berniaga bukan hanya untuk mengaut keuntungan semata-mata tapi dengan harapan dapat membahagiakan orang lain.
Kisah 1 : Mendapat tempahan 80pcs set alat tulis bertemakan Elmo Sesame Street dari Limbang Sarawak. Seorang ibu muda yang mempunyai anak authisme. Puas saya usahakan mencari tema Elmo tetapi kebanyakan kedai tidak ada stok kerana tema ini sangat jarang "dicari" oleh pelanggan. Jika mahu keluarkan stok baru kena tempah 15, 000 set alat tulis baru kilang akan keluarkan set yang baru. Jadi, saya terpaksa menukarkan kepada tema yang pelbagai. Mujur pelanggan dapat terima alasan dan alhamdulillah set barangan parti sudah selamat sampai di Pejabat Pos Limbang Isnin yang lepas 
Kisah 2 : Seorang ibu yang ingin mengadakan majlis harijadi bertemakan Frozen tetapi beliau berada di Qatar. Kami berurusan dengan email dan melaluinya saya mendapat tahu yang suaminya akan turun ke Kuala Lumpur untuk kursus selama seminggu. Ahad yang lepas, dibantu oleh suami yang senantiasa menjadi "runner" saya yangs etia, kami menghantar barangan tersebut nun jauh di Ukay Perdana dan hampir putus asa kerana pelbagai dugaan dan halangan yang menimpa seperti tersalah jalan (tipikal saya walaupun menggunakan "wayze" masih tak reti nak baca jalan) & anak-anak yang kelaparan. Akhirnya, Allah permudahkan dan barangan selamat diberikan kepada pelanggan dan sudah pun terbang ke Qatar menemui empunya yang membeli.
Kisah 3 : Seorang ibu muda yang membuat persiapan saat akhir menemui blog dan no telefon saya di carian google. Saya masih ingat lagi beliau menempah belon dan topi Frozen. Ikutkan hati saya tak suka mengambil tempahan "last minute" macam ini tetapi kebetulan waktu itu saya sedang mengambil stok. Jadi, selepas beliau membuat bayaran awalnya saya berjanji untuk berjumpa di Shah Alam tetapi pada malam itu kami ke Cyberjaya. Syukur sangat-sangat sebab kebetulan pelanggan juga baru balik dari Kajang. Maka bertemulah kami di hadapan Restoran Saba' dan melakukan urusniaga di situ. Alhamdulillah, saya gembira apabila melihat gambar dari akaun Instagram pelanggan.


Inilah kepuasan dalam perniagaan yang sebenarnya. Bukan keuntungan yang dicari tapi lebih kepada melihat kepuasan dan pelanggan suka dengan produk / perkhidmatan yang kita berikan. Insya Allah, selagi mampu saya mahu merealisasikan dan membantu lebih ramai ibubapa yang sedang merancang untuk mengadakan majlis harijadi anak-anak mereka.
Ini sebenarnya nak bagitahu yang blog banyak membantu saya mempromosikan bisnes kecil-kecilan saya di laman Google. Pelanggan datang bukan dari Selangor malah dari luar negara pun ada. Dengan ilmu dan bantuan dari Allah, saya dapat berurusniaga dengan mereka. Alhamdulillah:)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...