Wednesday, October 15, 2014

Jadikan Akademi Bekerja Dari Rumah Sebagai Platform Untuk Dikenali

Teks : Zaila Mohamad
Imej : Koleksi peribadi dan internet

Assalamualaikum,

Pada penghujung bulan September 2014 saya di sapa oleh Pn Nettty di dalam facebook bertanyakan tentang mahukah kiranya kisah saya berniaga semasa hamil disiarkan di dalam ruangan kelolaan beliau iaitu di majalah Sri Dewi & Keluarga. Sudah tentu lah mahu bukan? Bukan selalu kita boleh tengok muka kita di dalam majalah kan? Terus saya menyatakan setuju dan menghantar pengalaman ragam hamil saya kepada puan Netty. Alhamdulillah, kisah saya sudah pun keluar di dalam majalah SDK edisi November di mana Irma Hasmie dan keluarga menjadi penghias muka depan majalah tersebut.


Sudah pasti ramai yang tertanya-tanya bagaimana kisah saya boleh menarik perhatian wartawan majalah? Mungkin salah satu sebabnya adalah jaringan kawanan di dalam Akademi Bekerja Di Rumah (ABDR) sendiri. Pn Netty juga merupakan salah seorang teman saya di facebook dan beliau selalu melihat status dan update saya di dalamnya. Selain itu, saya juga selalu berkongsi pengalaman saya berniaga di dalam blog dan sudah tentulah kisah saya ini telah menarik perhatian puan Nettty. Walau apa pun, jutaan terima kasih saya ucapkan buat puan Netty dan editor majalah SDK kerana sudi menyiarkan kisah ragam hamil saya di dalam majalah ini. Tidak pernah terfikir pun untuk "masuk" majalah tetapi alhamdulillah Allah telah berikan saya jalan dan peluang apabila saya berada di dalam networking ABDR. Terima kasih juga kepada puan Masayu Ahmad yang pertama sekali memperkenalkan saya kepada puan Netty.


Saya harapkan kisah saya ini dapat memberikan sumber inspirasi buat semua bahawa walau apa jua keadaan fizikal kita samaada mengandung atau tidak, kaum wanita adalah lebih kuat dari segi mental. Kalau tidak masakan Allah memilih kita untuk menjadi seorang ibu di mana kita akan diberikan ujian mabuk semasa mengandung dan pelbagai kesakitan lagi semasa 9 bulan tempoh mengandung dan selepas melahirkan terpaksa pula melalui saat-saat berpantang yang begitu mencabar. Insya Allah, jika kita positif dan sentiasa memikirkan yang baik-baik, sudah tentu semuanya akan mudah bagi kita. Begitu juga dengan saya, jika diikutkan terlalu banyak dugaan semasa mengandung di mana air ketuban yang kurang dan saya juga selalu sakit (batuk semasa mengandung) tetapi alhamdulillah saya berjaya juga megharungi semua itu tanpa perlu rawatan lanjut. Apa yang penting adalah sikap kita perlu positif dan tabah dalam menghadapi segala dugaan.

Akhir kata jangan jadikan alasan keadaan diri yang mengandung sebagai alasan untuk tidak melakukan kerja tetapi seeloknya cuba aktifkan diri dan insya Allah semua ini akan memberikan kesan yang baik kepada kita juga.

Bagi yang berminat untuk menyertai kelas asas blog & fanpage (bisnes & penulisan) di bawah bimbingan saya, boleh hubungi saya melalui :

Email : zailamohamad@yahoo.com
Whats App : 012-3228651 / 012-9706828
Facebook : Zaila Mohamad

Sehingga berjumpa lagi dan semoga dengan kisah ini akan menjadi permulaan yang baik untuk diri saya iaitu lebih dikenali dan dapat memberikan aura positif kepada lebih ramai lagi surirumah di luar sana. Insya Allah. Assalaualaikum.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...