Friday, January 3, 2014

Keistimewaan Kelas Online Bina Blog & Fanpage


Teks : Zaila Mohamad
Imej : Koleksi Akademi Bekerja Di Rumah

Assalamualaikum,

Alhamdulillah saya menerima banyak email dan pertanyaan "personal message" di facebook yang bertanyakan tentang kelas online yang dijalankan di dalam Akademi Bekerja Di Rumah ini. Ternyata, ramai yang begitu berminat untuk memulakan langkah dengan bekerja dari rumah kerana ianya merupakan trend semasa yang begitu popular di kalangan rakyat Malaysia sekarang ini.

Sebagai seorang guru online yang mengajar secara online, saya juga ingin menyatakan betapa istimewanya kelas kami ini. Masih ramai yang tertanya-tanya bilakah kelas akan diadakan memandangkan saya juga mempunyai protege (pelajar) yang berada di Jepun di mana jarak dan waktu sangat berbeza. Namun begitu, itu bukanlah mejadi satu halangan untuk saya terus mengajar Pn Noriati Saud (Travelog Bumi Jepun) di mana kami sering bertemu di laman sosial facebook.

Inilah uniknya kelas online kami di mana waktu belajar adalah fleksibel. Saya sendiri tidak pernah memaksa pelajar saya menyiapkan tugasan (melainkan jika sudah lama mereka tidak menyiapkannya). Pelajar boleh memilih untuk "mengganggu" saya pada bila-bila masa sahaja dan sudah tentulahs egala pertanyaan akan dibalas dengan kadar segera. Malah, ketika saya dan keluarga bercuti di Krabi juga kelas masih berjalan seperti biasa asalkan ada sahaja talian internet. Mudah bukan?

Selain itu, pendekatan mengajar juga adalah secara coaching one to one di mana saya mengajar dan menumpukan masa sepenuhnya kepada setiap pelajar. Walaupun dalam satu masa saya perlu mengajar sekumpulan pelajar yang terdiri dari berpuluh pelajar tetapi Alhamdulillah setakat ini setiap pelajar masih dibimbing oleh saya sendiri. Jadi, tiada istilah pilih kasih atau pelajar tertinggal keretapi (kalau ada mungkin kerana pelajar sendiri yang tidak menyiapkan tugasan) kerana setiap hari saya akan memantau tugasan pelajar-pelajar kelas ini.

Alhamdulillah, setakat ini ramai pelajar yang berjaya menyiapkan semua tugasan. Semuanya bergantung kepada usaha pelajar juga, ada yang jenis rajin dalam seminggu sudah siapkan semua, ada yang malas-malas manja mengambil masa yang lebih dari itu. Tiada paksaan dan tekanan dalam menyiapkan tugasan kerana pada sesiapa yang berjaya menyiapkannya akan mendapat "hadiah" dari Akademi Belajar Di Rumah. Best bukan? Jadi, pada yang berminat jangan lengah-lengahkan masa lagi. Boleh mendaftarkan diri ke dalam kelas asas blog & fanpage yang diajar secara online.

Kalau mahu kelas offline pun boleh juga cuma waktu dan masa haruslah ditetapkan dengan lebih awal ya supaya senang saya membuat perancangan. Jika berminat untuk menyertai mana-mana kelas, boleh hubungi saya untuk pertanyaan melalui :

Email : zailamohamad@yahoo.com
Sms / whats app : 012-3228651
Facebook : Zaila Mohamad

Sehingga bertemu kembali.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...