Tuesday, January 7, 2014

Pengaruh Blog Kepada Masyarakat


Teks : Zaila Mohamad
Imej : Sumber blog protege kelas asas blog & fanpage iaitu Pn Zunairah ABdul Ghani

Assalamualaikum,

Saya terpanggil untuk menulis entri ini berikutan dengan kisah perkongsian daripada salah seorang protege kelas asas blog & fanpage di blog beliau iaitu mengenai adik Nurkhatijah yang membayar yuran sekolah dengan menggunakan duit syiling sahaja. Boleh baca entri asalnya di sini :

http://zunairahghani.blogspot.com/2014/01/muhasabah-yuran-sekolah-dari-duit.html

Perkongsian ikhlas dari hati Pn Zunairah ini memang sangat terkesan di hati setiap pembaca dan akhirnya mendapat banyak perkongsian di dalam media massa yang lain. Malah, saya juga berkongsikan kisah ini di laman sosial facebook saya dengan niat untuk sama-sama berkongsikan maklumat agar ada pihak-pihak yang dermawan akan tampil membantu.

Alhamdulillah, dalam masa beberapa hari sahaja berita ini telah tersebar seperti virus yang menular. Banyak blog-blog yang mengambil kesempatan menyiarkan kisah ini. Ada yang memberikan kredit kepada si penulis dan ada juga yang tidak. Walau apapun niat dan tujuan mereka, diharapkan apa yang dikongsikan akan membawa manfaat kepada semua. Antara salah satu blog yang menyiarkan hasil penulisan Pn Zunairah adalah blog ini di mana segala penulisan ditiru bulat-bulat daripada sumber yang asal :

http://tengoktvonline.blogspot.com/2014/01/sayu-anak-yatim-guna-duit-syiling-bayar.html

Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah juga kerana sambutan oleh rakyat Malaysia yang berhati dermawan ini memang cukup mengejutkan. Info terkini daripada ustazah yang bertugas telah pun memberitahu yang bantuan sudah mencukupi dan sebarang derma sudah ditutup. Boleh baca update terkini perkembangan adik Nurkhatijah di sini :

http://zunairahghani.blogspot.com/2014/01/nurkhatijah-norsyafiqah-info-terkini.html

Fenomena yang melanda blog Pn Zunairah ini sebenarnya adalah biasa bagi mereka berblog. Bayangkan dalam masa sehari sahaja ramai yang mendapat tahu berita yang ingin disampaikan dan iainya tersebar secara meluas sekejap sahaja. Zaman sekarang orang sudah tidak perlu membeli suratkhabar untuk mendapatkan berita kerana berita boleh didapati di hujung jari sahaja. Facebook merupakan media sosial yang paling cepat untuk menyampaikan maklumat. Tetapi perlu diingatkan juga etika dan adab ketika menerima dan berkongsikan maklumat atau berita.

Mungkin saya akan mengupas isu etika menulis atau mengambil penulisan orang lain (plagiarism) di dalam entri yang lain. Cuma di sini saya ingin kalian lihat betapa besarnya pengaruh blog terhadap masyarakat kita. Dalam perniagaan juga, aplikasi yang sama boleh digunakan untuk meluaskan pemasaran. Jika kena gayanya, sekejap sahaja perniagaan kita akan dikenali dan mendapat tempat di dalam carian google. Jadi, jangan lupa untuk menggandingkan antara blog dan juga kuasa facebook juga. Dua formula yang mudah untuk dipelajari dan diaplikasikan bagi menaikkan momentum perniagaan.

Tahun 2014 ini, ayuh campakkan selimut dan belajar sesuatu yang baru. Jika betul-betul mahu berubah, boleh daftar kelas asas blog & fanpage bersama saya dan sertai keluarga besar Akademi Bekerja Dari Rumah bersama kami. Hubungi saya melalui :

Email : zailamohamad@yahoo.com
Sms / whats app : 012-322 8651
Facebook : Zaila Mohamad

Sehingga bertemu kembali. Assalamualaikum.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...